Yoga klassen på Östanskär

IMG_6073

Idag var det dags att hålla en yinyoga klass ute i vackra Östanskär. Dimman låg tät men det spelar ingen roll. Utsikten från lokalen är ändå helt underbar. Dimman över älven och skogen. Det ger sådan frid. Jag gick med ett leende från klassen idag. Jag bara älskar detta att få guida andra människor. Att få ger er alla en härlig och lugn stund på mattan. Det är magiskt.

För er som inte kunde vara med kommer här klassen och lite av de tankar jag delade med mig av under klassen. Sätt på spellistan och ha en skön stund på mattan. Eller kom på söndagar kl 17.05 på Ego Storgatan där jag under oktober månad kommer köra denna klass och intention – Breath and Mind.

Fokus och intention: Medveten närvaro genom att fokusera på andningen.

Varför ska vi bli bättre på att kunna ha medveten närvaro? Jo för att det ger dig en ökad fokusering i stunden och därmed också ökad prestationsförmåga. Men det ger också mental återhämtning. Vi behöver mental återhämtning för att må bra.

Mental återhämtning innebär stunder där du tar bort så mycket intryck till hjärnan som möjligt. Att skifta dina tankar från problemlösning och analysera till att förnimma saker med dina sinnen – känsel, syn, hörsel, doft och smak.  Vad känner du? Vad ser du? Vad hör du? Vad smakar du? Vad doftar du? Att i stunden med dina fem sinnen uppleva saker i din omgivning istället för att vara inne in din hjärna och analysera saker.

Precis som i fysisk träning så bryter den egentligen ned ”kroppen” och det är faktiskt först i vilan/återhämtningen som kroppen byggs upp igen och den blir starkare. De är samma sak med din hjärna, din mentala styrka. När du tänker, analyserar och reflekterar så tröttar du ut hjärnan. Den behöver få vila, dvs återhämtning, för att du ska bli klokare, kunna analysera snabbare och bättre.

Ett sätt att träna på medveten närvaro är att fokusera på ditt andetag. Andningen förser musklerna och cellerna med nödvändigt syre. Utan syret så går de sönder. Att andas är således livsnödvändigt.  Utan ditt andetag dör du.

Andningen är också ett sätt reglera våran sinnesstämning. Att lugna ned andningen gör att kroppen lugnar ned sig och vi blir mindre stressade. Vi kan genom att förändra vår andning också förändra hur livet känns. Din andning avslöjar vilken känsla som upptar dig, om du är stressad eller avslappnad. Att lugna ned andningen gör att kroppen lugnar ned sig. Vi blir mindre stressade. Vi blir mer kreativa, sociala och lyckliga.

Ditt andetag:

”Andetaget. Ibland lätt så lätt. Ibland så tungt. Som ärligheten. Ibland flödar orden. Ibland fastnar de. Som en klump i halsen. En del vill ut. En del vill in. Smärta. Tungt. Andas in. Andas ut. Låt allt komma ut. Så mycket lättare. Så mycket skönare. Låt andetaget guida. Låt andetaget frigöra. Låt andetaget inspirera”

Klassen ca 2 timmar: 

  • Intro. Sittande – Andningsmeditation – 10-15 min
  • Barnet 5 min
  • Sittande fjäril 5 min
  • Trollslända 5 min
  • Draken -Hö + vä ( 3+ 3 min)
  • Halv hund 5 min
  • Sfinxen 3 min
  • liggande twist på mage hö+ vä 10 min
  • snigeln 5 min
  • puppan 5 min
  • bakåtfjäril 5 min
  • liggande twist rygg hö + vä 10 min
  • Happy Baby 5 min
  • Avslut sittande. Andningsmeditation – Växelvis andning 10 min
  • stilla vila 10 min

 

Dikter/texter/ord jag läste under klassen:

  • Mina egna ord – Ditt andetag
  • Avsnitt ur kapitel 2 ”Slappna av – reglera ditt inre tempo” ur boken Lejonagendan av Cecilia Durberg, s 52 ff.
  • Överallt förundran ur boken Strimmor av ljus av Sofia Sivertsdotter
  • Läste om halschakrat ur boken Tankens läkande kraft av Inna Segal

Musik- spellista på Spotify Yoga By Hanna- Breath and Mind

Nästa tillfälle kommer vara den 28 oktober kl 09.00-12.00 med fokus och intention Medveten närvaro genom att fokusera på våra känslor – Mood and Mind. Därefter blir det 18 november och avslut den 9 december. Maila mig om Ni vill komma och vara med. Jag kommer också lägga upp 3 evenemang på Facebook.

Varmaste

Hanna Flordal 

Annonser

Din ros

Att vara sann mot sig själv. Att lyssna på sin inre kärna. Det som är du utan dina skal och förväntningar. Att lyssna inåt och göra det som du vill. Detta pratas det ofta om inom yogan och mental hälsa. För att du ska må bra behöver du vara sann mot dig själv.  Även jag brukar prata om det.

Men vad menar jag med det egentligen? Det är ju så lätt att säga. Att vi ska lyssna inåt. Det som innerst inne är jag utan skal, utan mina roller. Men vem är det? Vem är jag när jag skalar av? När jag tar bort rollen som tjej, som vän, som syster, som mamma, som arbetskollega, som instruktör, som cyklist, som yogis, som hundägare, som villaägare, som medelålders, som norrlänning, som svensk, som människa. Är inte alla dessa roller och erfarenheter en del av mig. Det som gör mig till den jag är. Kärnan, det lilla embryot som växte i mammas mage och som sedan blev jag, finns det kvar? Den har ju öppnat sig och ur den har det vuxit en massa blad som skapar den unika människa jag är idag. Plockar jag bort blad för blad blir det ju inget kvar. Som en ros med massa blad. Det är ju rosenbladen som gör rosen. Kärnan, knoppen har ersatts av tusen blad. Så att vara sann och lyssna på sin inre röst, utan skal, vem lyssnar jag på då?

Eller finns det en kärna där inne? Det som bladen fäster på. Det som håller ihop bladen. Det som håller ihop mig. Skalar jag av finns det kvar det där lilla embryot, det innersta jag.

Kanske ska vi fundera på vilka blad vi vill ska växa, vilka blad vill ha som omsluter oss, som ger rosen dess färg. Som gör dig till just dig.

Så låt din inre kärna guida dig och bestämma vilka färger du vill att din ros ska ha. Din sanning. Din ros. Låt den blomma!

Ha en fortsatt härlig vecka!

Kram Hanna

Andetaget

Jag har påbörjat förberedelserna inför yogan på Östanskär den 23/9. Fokus denna gång kommer vara ditt andetag. Vi föds på en inandning och dör på en utandning. Och där emellan en massa andetag. Som förser våran kropp med syre. Som håller oss vid liv.

Andetaget. Ibland lätt så lätt. Ibland så tungt. Som ärligheten. Ibland flödar orden. Ibland fastnar de. Som en klump i halsen. En del vill ut. En del vill in. Smärta. Tungt. Andas in. Andas ut. Låt allt komma ut. Så mycket lättare. Så mycket skönare. Låt andetaget guida. Låt andetaget frigöra. Låt andetaget inspirera. ”

Hoppas vi ses den 23/9. Har du frågor och funderingar bara hör av dig. Kram Hanna ❤️

Yoga klassen på Östanskär

IMG_7285

Tack alla som kom och yogade med mig i lördags. Ni gjorde min helg.

För er som inte kunde vara med kommer här klassens intention och upplägg. Det är också detta fokus som jag kommer ha på mina söndagsklasser på Ego Storgatan under september månad. Så missade du lördagens klass så finns det således chans att få delar av klassen under söndagarna.

Fokus och intention kommer hela terminen vara medveten närvaro genom att fokusera på olika områden. Så under klassen ”Heart and Mind”  fokuserar vi på hjärtat, både fysiskt men också själsligt/andligt. Vi kommer jobba med att öppna upp kring hjärtat, dvs  bröstrygg, bröst och axlar samt rörligheten i rygg med twister.

Så här kommer klassen och den intention jag läste inledningsvis:

Intention:

Hjärtat en muskel som ständig jobbar och aldrig vilar. Din ständiga följeslagare. Det som pumpar blod och syre till alla våra organ. Det som är förutsättningen för livet. Hjärtat behöver dock få varva ned ibland. Få vila. Få slå mindre hårt. Långsammare. När hjärtat varvar ned, varar också kroppen ned. Stresshormonerna sjunker. Vi får den återhämtning som  både kropp och själ behöver.

Hjärtat står för kärlek. Vänlighet. Medkänsla. Så ofta du kan försök att lyssna inåt. På ditt hjärta. På det du innerst inne vill. Den du innerst inne är. Utan krav och förväntningar från andra eller dig själv. Det som är du. På riktigt. Din inre passion. Din inre glöd. Din själ. Din livskraft.

Idag låt ditt hjärtat vara fokus oavsett vilket perspektiv du vill ha. Det själsliga hjärtat, det fysiska hjärtat. När tankarna tar dig från nuet. Låt ditt fokus ständigt återkomma till hjärtat. Tänk på det. Känn det. Var det.

Klassen (60 min + tid emellan), ca 75 min: 

  • Valfri sittande position 5 min – fokus på hjärtat
  • bakåtfjäril 5 min
  • sittande fjäril 5 min.
  • fyrkant med twist + framställning Hö+ vä 3+3 min
  • fyrkant med twist + framställning  vä 3+3 min
  • Halv hund 3 min
  • Halv hund med twist hö + vä 6 min
  • sfinxen/sälen 5 min
  • liggande twist hö+ vä 10 min
  • stilla vila 10 min
  • Avslut sittande. Hjärtmeditation. 10 min

Meditation (ca 10 min): 

Hjärtmeditation ur boken Tankens läkande kraft av Inna Segal

  • Gnugga händerna häftigt mot varandra i omkring en minut. Håll sedan handflatorna tätt ihop utan att de rör vid varandra. Visualisera/föreställ dig energifältet mellan dina händerna. Som ett stort grönt energiklot. Fokusera på klotet och låt det växa sig starkare. Utforska hur långt du kan låta energin expandera genom att hålla händerna allt längre ifrån varandra.
  • Placera händerna framför hjärtat utan att röra vid kroppen. Andas djup och långsamt in det gröna ljuset. Visualisera hur det rör sig genom hjärtchakrat, löser upp förtätad energi och fyller på med ny kraft.
  • BÖN till det du tror på (gud, universum, dig själv). Säg/Tänk: ”Hjälp mig att varsamt släppa taget om mina känslor av ensamhet, ilska, bitterhet, ledsamhet, förlust, hjärtesorg, depression och andra smärtsamma mönster som finns lagrade i hjärtchakrat. Hjälp mig att väcka min passion. Min inre glöd. Min livskraft. Hjälp mig att uppleva kärleksfulla, tillfredsställande, medkännande relationerna. Tack.”
  • Upprepa ordet FRI flera gånger med avsikten att släppa taget om all eventuell negativitet och förstärka det positiva. Fokusera på hur mycket glädje du skulle kunna känna om du hade en öppen och kärleksfull relation med andra. Om du redan känner så, tillåt hjärtat att öppnas och utvidgas medan du fokuserar på de du älskar. Känn kärlekens energi och låt den läka dig och ge dig ny energi.
  • Lägg händerna över hjärta och massera området mjukt i en cirkelrörelse. Tacka hjärtat för att det håller dig vid liv.
  • Fokusera på allt som du känner tacksamhet för. Stort, som smått.
  • Låt ditt hjärtat växa och fyllas av visdom. Låt visdomen från hjärtat röra sig upp till ditt huvud. Låt ditt hjärtas visdom förenas med ditt huvuds intelligens. Låt dina beslut fattas med lika mycket visdom från hjärtat som huvudets intelligens. Att fatta beslut med hjärta och sinne. Med ”Heart and Mind”. 

Dikter/texter jag läste under klassen:

  • ”Ditt hjärta -Du”, mina egna ord, se dikten här.
  • ”Ett Stort hjärta” ur boken Strimmor av ljus av Sofia Sivertsdotter
  • ”Låt mig släppa in” ur boken Strimmor av ljus av Sofia Sivertsdotter
  • Läste om hjärtchakrat ur boken Tankens läkande kraft av Inna Segal

Musiken som jag spelade hittar du på Spotify: Yoga By Hanna -Heart and Mind 

Kör klasen hemma när du känner att du behöver lite extra kärlek och omsorg. Öppna upp ditt hjärta och släpp in kärleken.

Har du funderingar tveka inte att höra av dig. Vill du att ett eget pass anpassat just för dig och dina behov så kontakta mig.

kram Hanna

 

Heart and Mind – Yinyoga och meditation

img_3107

Nu är det snart dags för Yoga och Meditation på Östanskär konferens, för mer information se evenemang på Facebook.  Jag längtar så att få guida er genom en lugn och härlig stund på mattan. Med fokus på medveten närvaro genom att fokusera på ditt hjärta. Öppna upp i i bröstkorg för att ge plats och utrymme för hjärta och kärlek. Till dig. Till andra. Att fokusera på din följeslagare som ständigt pumpar ut blod och enregi. Som håller dig vid liv. Jag hoppas vi ses den 26 augusti kl 09.00.

Dag ut och dag in. Utan vila. Utan paus. 

Från början till slut. 

Slag för slag pumpar det ut liv. Energi. Värme.

Starkt. Med vilja. Målmedvetenhet. Utan att döma. Utan att värdera. 

Grunden. För att du ska leva. För att du ska andas. 

För att du ska gå. Skratta. Gråta. Älska. 

Fullt med energi. Passion. Kärlek.  

Ditt hjärta. Ditt innersta. Du.

//Hanna

Stjärnor

Stormen yr. Trots det ett lugn. Rotar mig nedåt. Stadigt. Så ökar stormens styrka. Rötterna slits upp. Allt virvlar. Okontrollerat. Dånar. Viner. Mitt i kaoset som svartast. Det som avslöjas i orkanens mitt är inte vackert. Mörkt. Skrämmande. Så blir det tyst. Stilla. Kvar finns en tomhet. Sorg. Ensamhet.

Så hjälp mig att hitta ljuset i det svartaste. Att vara sann och kärleksfull även i de mörkaste stunderna. Hjälp mig att hitta det vackra, som en lysande stjärna i den mörkaste natten.

//Hanna

Art By Hanna

IMG_5801

IMG_5758

Nej jag är inte någon konstnär. Jag har aldrig varit särskilt bra på att måla. I skolan fick jag med nöd och näppe en trea. Denna sommar har jag av någon anledning, troligen allt ritande och målande med barnen, fått lust av att måla.  Vilket jag aldrig gjort förut mer än i skolan då förstås. Att skapa är oerhört roligt och givande. Och det oavsett hur resultatet blir. Jag skulle kunna måla varje dag känns det som. Men barnen blir tokiga då jag helt tappar tid och rum. Ha ha. Jag blir helt uppslukad av tavlan framför mig. Färgerna. Djupet. Mönstren.

Särskilt kul är det att skapa med sk fluid painting. Även om det inte blir den finaste konsten så just att måla på det sättet är otroligt roligt. Att se färgerna flyta ihop och skapa mönster, som man kanske inte helt tänkt sig. Lite som magi.

Men det bästa med att måla är att det får mig att vara i nuet. Att vara här och nu. Tysta tankarna som virvlar runt i mitt huvud. Det skapas ett härligt lugn i kropp och sinne. Jag förstår att skapande är läkande på många sätt.

Hoppas ni alla njuter av ledighet och att du låter din sol lysa oavsett om solen utanför gör det eller ej.

kram Hanna 

Ord

IMG_5730

Som ett ensamt löv

Det blåser. Det stormar. Det yr runt husknuten. Det viner i träden. Löven virvlar. Träd faller. Jag orkar nästan inte hålla emot. Jag försöker rota ned mina rötter. Hitta lugnet inom mig. Stormens mitt. Jag gör allt för att inte falla. Släppa taget. Men helst vill jag just bara det – släppa taget. Virvla med vinden. Utan mål. Bara följa med dit vinden tar mig. Sluta kämpa. Slippa vara duktig. Bara falla. I mina tankar så skönt det skulle vara. En stund. Sedan bara rädsla. Sedan då? När stormen mojnat. Vinden stannat. Tystnad. Stilla. Finns jag kvar då?  Som ett fallet träd? Vad är jag då? Om jag släpper tar någon emot mig? Som ett ensamt löv. 

//Hanna 

 

 

Närvarande, nyfikenhet och öppen

Vad ska du göra i sommar? Inget. Jag ska ta dagen som den kommer.

I mitt huvudet så ska det helst planeras in en massa aktiviteter för att det ska vara en bra sommar och barnen ska få göra en massa roligt. För att det inte ska bli långtråkigt. Men jag bestämde mig tidigt i våras att denna sommar ska jag inte planera så mycket i förväg. Utan planen var att låta väder och dagsform få bestämma och forma min ledighet i år. Låta barnen få vara med och bestämma från dag till dag. Jag har väldigt svårt att göra på detta vis. Jag gillar att planera och veta vad som komma skall.  Men det gör också att jag ibland kan ha svårt för att släppa kontrollen och gå ifrån de planer som jag gjort. Så denna sommar ska jag våga gå från ev planer om det uppstår andra behov. Att inte få panik när mina planer inte blir som jag tänkt. Att på riktigt våga ta dagen som den kommer. Att vara öppen och nyfiken för vad dagen har att erbjuda. Att vara här och nu. Mer närvarande i nuet. Öppen för möjligheter. Nyfiken för vad som händer när det inte blir som jag tänkt. Det kanske blir rätt bra ändå.

 

IMG_5503

Magisk cykeltur ute i Höga Kusten tidigt på morgonen.  Jag njöt av vacker natur. Fartvinden. Och ensamheten.

IMG_5491

Frukost på bryggan. My moment of meditation. Innan barnen vakna….

 

IMG_5496

Men då tog vi fram målarfärg och njöt av en solen och värmen. En bra morgon blev ännu bättre.

Hoppas ni njuter av sommar och ledighet. Av familj och vänner. Av att bara vara. Av livet. Här och nu.

Kram Hanna

Koppla ur

Jag är nästan ständigt uppkopplad. Då tänker jag  inte bara på sociala medier utan min hjärna. Den går mer eller mindre på högvarv 18 timmar av dygnet. Ett heltids jobb som kräver fokus och analytisk förmåga, därutöver instruerande på fritiden och barn som av naturliga själ ständigt kräver min uppmärksamhet. Så ja min hjärna är trött. Mer än trött. Och för mig visar sig det med fysiska signaler i kroppen. Gråt för minsta motgång. Ett lätt illamående som kommer och går. Ljudkänslighet. Svårt att fokusera. Efter min utmattning så vet jag nu att dessa signaler ska jag absolut inte föringa. Trycka undan. 

Precis som kroppen behöver fysik återhämtning efter en period av tuff träning så behöver hjärnan få samma återhämtning.  Det är i vilan som musklerna blir starkare. Det är i vilan som hjärnan blir starkare. Som du blir mentalt starkare. 
Så detta blir mitt sista inlägg ett tag på sociala medier och bloggen. Jag behöver koppla ned. Koppla ur. Koppla av. Ta dagen som den kommer utan krav. Bara njuta. Bara vara. Ha långtråkigt. Ha det tyst. Stilla tankarna. 

Har du perioder då du kopplar ur mentalt och från allt brus i sociala medier? 
Med det vill jag önska er alla en underbar sommar! Så hörs och ses vi hoppas jag i augusti. 

Kram Hanna ❤️