Koppla ur

Jag är nästan ständigt uppkopplad. Då tänker jag  inte bara på sociala medier utan min hjärna. Den går mer eller mindre på högvarv 18 timmar av dygnet. Ett heltids jobb som kräver fokus och analytisk förmåga, därutöver instruerande på fritiden och barn som av naturliga själ ständigt kräver min uppmärksamhet. Så ja min hjärna är trött. Mer än trött. Och för mig visar sig det med fysiska signaler i kroppen. Gråt för minsta motgång. Ett lätt illamående som kommer och går. Ljudkänslighet. Svårt att fokusera. Efter min utmattning så vet jag nu att dessa signaler ska jag absolut inte föringa. Trycka undan. 

Precis som kroppen behöver fysik återhämtning efter en period av tuff träning så behöver hjärnan få samma återhämtning.  Det är i vilan som musklerna blir starkare. Det är i vilan som hjärnan blir starkare. Som du blir mentalt starkare. 
Så detta blir mitt sista inlägg ett tag på sociala medier och bloggen. Jag behöver koppla ned. Koppla ur. Koppla av. Ta dagen som den kommer utan krav. Bara njuta. Bara vara. Ha långtråkigt. Ha det tyst. Stilla tankarna. 

Har du perioder då du kopplar ur mentalt och från allt brus i sociala medier? 
Med det vill jag önska er alla en underbar sommar! Så hörs och ses vi hoppas jag i augusti. 

Kram Hanna ❤️

Yoga på Östanskär

fullsizeoutput_b17Under hösten med start den 26 augusti och avslut den 9 december kommer jag under 5 lördagar hålla klass i yinyoga och meditation på Östanskär Jakt & Konferens. Vi kommer yoga med underbar utsikt över Indalsälven och få tre magiska timmar med yinyoga och meditation med efterföljande stund för fika och reflektion.

Det första tillfället den 26 augusti har jag turen att få samarbete med Malin Bonde, Nima Hälsoutveckling. Hon kommer att börja med hålla klass/föreläsning i stresshantering och mindfulness. Därefter leder jag er igenom en klass i Yinyoga och meditation och så avslutar vi med att fika tillsammans.

Varje lördag kommer ha ett särskilt fokus och intention med en röd tråd genom hela terminen. Det går förstås alldeles utmärkt att bara vara med på någon av klasserna.

Aktuella datum är följande men kan bli justeringar.

Heart and Mind – 26 augusti kl 09.00-12.00
Breath and Mind – 23 september kl 09.00-12.00
Mood and Mind – 28 oktober kl 09.00-12.00
Toughts and Mind – 18 november kl 09.00-12.00
Body and Mind – 9 december kl 09.00-12.00

Jag hoppas vi ses i höst. Jag ser redan nu fram emot att få hålla klasser på Östanskär och få ha en lugn och mysig stund tillsammans med er. Har du funderingar tveka inte att höra av dig. Anmälan görs till 01hanna@hotmail.se och genom att betala 300 kr till swish 123 480 98 51 eller PG 84 70 09-8 senast den 21 augusti till tillfället den 26 augusti.

kram Hanna

 

Njuta i stunden

Jag har en förmåga att väldigt ofta vara någon annanstans än i nuet. Detta oavsett om det är något väldigt roligt eller något som är jobbigt. Det är kanske mer självklart att när saker och ting känns tråkigt eller jobbigt att vi vill vara någon annanstans än i nuet. Men av någon anledning så har jag svårt att njuta fullt ut i stunden. Jag kan komma på mig att mitt i det som är roligt, tex under tävlingslopp, under en semester, middag med vänner, att jag sitter och planerar hur jag ska göra om detta som är så roligt. Jag börjar liksom planera nästa roliga händelse istället för att verkligen bara maxa njutningen i stunden. Som i helgen när jag cyklade halvvättern, en tävling som jag haft som ett av mina träningsmål denna säsong, så kunde jag komma på att jag redan i tankarna var på nästa tävling i sommar. Och istället för att fullt ut både njuta under loppet och efter loppet av prestationen så har jag nästan direkt på mållinjen lämnat loppet och är redan på nästa lopp. Och på det sättet får jag ju aldrig riktigt njuta, känna stolthet, glädje. Så ikväll ska jag fira helgens och de två tidigare loppen som jag gjort i maj. Jag ska inte tänka på nästa lopp. Jag ska fira och känna mig stolt. Jag ska göra lite mer som mina barn – njuta av stunden. Inte vad framtiden har att ge. Utan av nuet.
Njuter du i maximalt stunden eller gör du som jag? Hur gör du för att verkligen njuta i stunden?

Kramar

Hanna ❤️

Stillhet i stormen


Juni för mig innebär ofta full fart och massa att göra. Jag vill få saker klara på jobbet innan semestern, få trädgården i ordning, vårstädat huset, planerat semester osv. Så att jag bara kan vara och njuta under semestern. Och jag tror det är rätt lika för många. Så dörför tänkte jag yinyogan i juni bli extra Yin. Fokus på yinyogans andra princip att hålla stilla. Lugna och mjuka positioner som är lätta att slappna av i. Så att det blir stillhet i kropp och själ. Lungt och stilla. Kravlöst och lätt. Avslappnande och återhämtande. Hitta lugnet i stormen. Hitta hem ❤️

Kram Hanna 

Lekfullhet


Intentionen under maj  har varit lekfullhet. Yoga kan ibland vara så allvarligt. Men det behöver inte vara så jämt. Ibland kan man få vara lite mer lekfull. Även i yinyogan.  Att vara öppen och nyfiken avseende sin kropp, sina känslor och tankar. Som ett litet nyfiket barn som prövar sig fram. Var gränserna går utan att tankarna sätter stop. Så en stunds lekfullhet på mattan och släppa fram sin nyfikenhet. Att bli medveten om vilka tankar som dyker upp när du möter på motstånd. Vilka känslor som dyker upp. Är det kroppen som sätter stoppet eller är det dina tankar? 9 av 10 gånger är det nog dina tankar. Så är det i alla fall för mig. Att blir medveten om hur tankarna påverkar dina känslor och fysiskt och hur de kanske hindrar dig att göra saker du faktiskt kan, inte bara på mattan utan även i livet i stort. Att bli medveten om sina tankars inverkan är en början för att våga utvecklas, våga möte nya utmaningar, nya människor. Och bästa sättet är att göra det med lekfullhet och nyfikhnnet utan krav på prestation. Så plocka fram barnet inom dig och ha roligt. Skratta mycket. Le mot dig själv. Le mot andra.

Planering inför hösten

IMG_4929Vårens två klasser på Östanskär Jakt och Konferens gav mig verkligen mersmak. Så fina lokaler med underbar utsikt. Som balsam för själen.  Jag brinner verkligen för yinyogan som har gett mig så oerhört mycket. Jag är så tacksam för att jag får och kan dela detta med andra.  Så jag hoppas ni vill fortsätta med mig under hösten. Jag funderar på att ha klass en gång i månaden, 5 lördagar under hösten med start 26/8 (högst preliminärt än) på Östanskär Jakt och konferens. Det kommer bli precis som i våras yinyoga och meditation. Så håll utkik här på bloggen och instagram. Så fort jag vet mer exakt datum och tid så kommer jag skriva det här samt göra evenemang på Facebook.

Kan ni inte vänta tills dess så kör jag yinyoga på Ego Storgatan fram till midsommar. Sedan tar jag uppehåll i 6 veckor. Men vill du ha ett personligt program att köra under sommaren så tveka inte att höra av dig.

kram Hanna

 

Klassen på Östanskär 13/5

fullsizeoutput_b17Förra lördagen höll jag en yinyoga klass på Östanskär Jakt & konferens. En väldigt mysig start på helgen. För er som inte kunde vara med eller annars bara är nyfikna vad vi gjorde så kommer här klassen, dess intention och fokus, de texter jag läste under klassen samt spellistan.

Yoga By Hanna – Heart and Compassion

Intention och fokus:

Fokus på klassen var en ökad rörlighet i ryggen, bröstkorg och axlar.  Intentionen var medkänsla – till dig själv och andra.

Hjärtat som fortsätter att pumpa vad du än gör, tänker och mår. En pålitlig vän som alltid jobbar. Aldrig vilar. Som ständigt pumpar ut energi och värme till varje cell i din kropp. Som ger kärlek till dig. Till andra. Medkänsla och empati. Att kunna ge villkorslös kärlek, utan krav, utan förväntningar.  Med hjärtat lyssnar vi in. Känner efter vad vi önskar av livet, det vi behöver. Var våra gränser går. Hur vi vill leva våra liv. Ju mer du älskar dig själv desto mer tillfredsställande, lyckligt, glädjefyllt, rikt och varmt blir ditt liv.

Så vilka tankar har du om dig själv? Tänker du snälla tankar? Älskar du dig själv fullt ut?

Klassen (90 min):

Playlist på spotify  ”Yoga By Hanna – Heart and Compassion”

  • Sittande meditation (ca 5 min)
  • 5 min sittande vinyasa för ryggen
  • Bakåtfjäril (5 min)
  • Fjäril (5 min)
  • Slända (5 min)
  • Fyrkant med twist hö + vä (10 min)
  • Halvhund (3 min)
  • Halvhund med twist hö + vä (6 min)
  • Sälen (5 min)
  • liggande twist på mage  –  armen ut och ligga på axel  (10 min)
  • Snigeln alt puppan (5 min)
  • Stilla vila (10 min)
  • Sittande avslut

Meditation (ca 15 min): 

  • Hjärtmeditation (selfcompassion)

Lägg dina händer på ditt hjärta . Säg högt eller tyst för dig själv:

1. Må jag vara trygg. Må jag vara frisk i kroppen och i själen. Må jag vara lycklig. Må jag ha ro i sinnet.

2. Upprepa men tänk på någon du tycker om och byt ut jag mot Må Du vara trygg….

3. Upprepa men tänk på någon du tycker mindre om, någon ovän, någon som du inte förstår….

4. Upprepa men tänk på någon person du träffat men inte känner

5. Upprepa men tänk på alla levande varelser och byt ut jag/du mot Må Vi alla vara trygga.

6. Tänk på dig själv igen. Må jag vara trygg…

Texter jag läste under klassen var följande:

  • Öppna ditt hjärta. Mina egna ord

Öppna ditt hjärta. Lyssna på dess slag. Känns dess rytm. Dansa med och sprid ut           dina vingar. Öppna upp ditt hjärta. Känn dess styrka. Känn dess värme. Känn dig! Öppna upp ditt hjärta. Möt dagen med öppenhet. Nyfikenhet. Tillförsikt. Öppna ditt hjärta. Öppna ditt inre. Visa din sårbarhet. Visa dig. Underbara du. Öppna ditt hjärta. Sprid din värme. Din kärlek. Öppna ditt hjärta. Ta emot all den kärlek som finns. Öppna ditt hjärta.

  • Dalai lama: ”Om du vill att andra ska vara lyckliga visa medkänsla. Om du vill vara lycklig visa medkänsla”
  • Du behöver någon, ur boken Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 104.
  • Unikum ord av Elin Wennman från hennes hemisda/blogg.

”Jag är unik.

Jag är den jag är, med allt det jag är, med allt jag kan vara. Jag är unik.

Att det ska vara så svårt att se, att förstå och ta in. Inte för dig, men för mig. Den enda form jag behöver passa in i är min egen, den är unik. Jag är unik.

Jag ska inte behöva tveka, fundera eller undra om jag räcker, om det jag är räcker och är bra nog. Inte för dig, men för mig. Jag vill alltid veta att jag räcker. Att jag är unik.

Så utan att ändra, förändra, men också utan att vara rädd för förändring så vet jag. Jag är den jag är, med allt det jag är, med allt jag kan vara. Jag är unik.

jag är den jag är, med allt det jag är, med allt jag kan vara. Jag är unik.

Att det ska vara så svårt att se, att förstå och ta in. Inte för dig, men för mig. Den enda form jag behöver passa in i är min egen, den är unik. Jag är unik.

Jag ska inte behöva tveka, fundera eller undra om jag räcker, om det jag är räcker och är bra nog. Inte för dig, men för mig. Jag vill alltid veta att jag räcker. Att jag är unik.

Så utan att ändra, förändra, men också utan att vara rädd för förändring så vet jag. Jag är den jag är, med allt det jag är, med allt jag kan vara. Jag är unik.”

 

Kör gärna klassen hemma. Har ni frågor och funderingar tveka inte att höra av er till mig.  Jag kommer ta en liten paus från undervisningen under juni och juli. Men håll utkik här på hemsidan och Intstagram angående nästa tillfälle som troligen kommer bli i slutet av augusti. Fram till midsommar kör jag dock klasser på  Ego Storgatan som vanligt på tisdagar 11.30 och söndagar 17.05. Vill du ha ett eget program att köra i sommar kontakta mig så ordnar jag det.

Kram Hanna

Yin Yoga och Meditation Östanskär

 

IMG_1864 kopia

Nu på lördag 13 maj 2017 kl 09.00-11.00 håller jag en yinyoga klass på Östanskär jakt och konferens.  En klass där vi kommer att fokusera på  öppna upp i bröstkorg/bröstrygg och ökad rörlighet i ryggraden. Att få öppna upp kring kring ditt hjärta och göra plats för kärlek och ödmjukhet till dig själv och andra. En klass med fokus på mjukhet, ödmjukhet och medkänsla. Det finns fortfarande någon enstaka plats kvar så har du inget för dig är du varmt välkommen.  En lugn och skön start på lördagen med underbar utsikt över Indalsälven. För mer information gå in på denna länk.

Kram Hanna

 

 

 

Klassen på Östanskär

IMG_8072

I lördags höll jag en yinyoga klass på Östanskärs Jakt och Konferans med underbara tjejer. Det är något otroligt fint och vacker att få guida andra människor i stillhet och med sina tankar och känslor. Jag blir så otroligt rörd och berörd av det. Det är otroligt fint. Så jag längtar redan till nästa lördag den 13/5 då jag ska hålla en till klass på Östanskär, för mer information se mitt evenemang på Facebook  ”Yoga By Hanna – Meditation och compassion”.

För er om som inte var med i lördags men ändå vill veta vad klassen innehöll så kommer här klassupplägg och en kort sammanfattning med intention och fokus samt spellistor.

Yoga By Hanna – Happy Hips, Happy Heart

Intention och fokus: Fokus är våra höfter och intentionen att våga släppa taget. Höften är länken mellan fötter och huvud och som för över kraft och energi ut till resten av kroppen. När höfterna är stela så tappar vi kraften både uppåt och nedåt och det kan i sin tur orsaka problem med både rygg och knän. Även mentala och känslomässiga spänningar fastnar i våra höfter.  Så när vi börjar röra om i höfterna och släpper på blockeringarna, släpper ut alla känslorna såsom rädsla, sorg och skuld, ger det ofta en känsla av lätthet och glädje. Våga släppa taget om det du inte behöver. Kan vara något stort. Kan vara något gått litet. Att bli lite lättare till sinnet. Glada höfter ger glatt sinne och ett glatt hjärta.

Klassen (70 min + tid emellan):

Playlist på spotify  ”Yoga By Hanna – Happy hips, happy heart

  • Barnet  (5 min)
  • Fjäril (5 min)
  • Slända (5 min)
  • Draken hö/vä (10 min)
  • liggande svan hö/Vä (10 min)
  • Fyrkant hö/vä (10 min)
  • Bakåtfjäril (5 min)
  • Happy baby (5 min)
  • Stilla vila (10 min)
  • Sittande avslut – släppa taget. Skriva ned på lapp det du känner att du vill och är redo att släppa taget om. Riv sedan symboliskt sönder lappen. (inspiration av underbara Josefin Bengtsson).

Andningsövning (5 min): 

  • Växelvis andning

Meditation (ca 10 min): 

  • Hjärtfokus – händer på ditt hjärta
  • Cirkulerande händer utåt med handflata upp
  • Cirkulerande händer inåt handflata ned

Musik Mediation: Playlist ”Yoga By Hanna – Mediation”

Texter jag läste under klassen var följande:

  • Vardagens färgskala, ur boken Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 20
  • Tårar som hittar hem, ur boken Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 49
  • Sinnesro bönen ” Ge mig mod att lösa de problem som kan lösas, sinnesro att acceptera de problem som inte kan lösas och förstånd att inse skillnaden”
  • Unfold yourself, ord av Elin Wennman, från hennes hemisda/blogg
  • ”If You let go little, you will have a little peace. If you let go more you will have more peace. And if you let go completely, you will be free”, okänd
  • Segla ut, ur boken Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 85

Kör gärna klassen hemma. Har ni frågor och funderingar tveka inte att höra av er till mig. Vad du än har för frågor och funderingar. Vill du har ett särskilt program att köra hemma så tveka inte att höra av dig. Annars hoppas jag att vi ses den 13/5 kl 09.00 (begränsat antal platser så anmäl er på Facebook eller maila 01hanna@hotmail.se) eller kom till Ego Storgatan tisdagar 11.30 och söndagar 17.05.

Kram Hanna

 

 

 

Tillit

IMG_2876

Att acceptera alla sin känslor, även de jobbiga som sorg, ledsamhet, besvikelse, ilska, frustation, är så svårt. I vart fall för mig. Jag vill ta bort. Försöka förändra. Lösa problemet. Ibland är det en bra egenskap men allt som oftast innebär det också att jag inte fullt ut accepterar dessa känslor hos mig eller någon annan. Jag trycker undan dem. Blir irriterad för de tankar och känslor som jag har.  Att våga stanna i det som är jobbigt utan att ständigt försöka förändra, ta bort. Utan bara acceptera. Det är som det är. Det är som det ska. Att ha mod och tillit till att med tiden kommer även det jobbiga passera. Precis som det roliga. Att allting passerar. Att ha tillit till att solen skiner där bakom regnmolnen. Att efter dagen kommer natten. Att utan mörker skulle vi inte veta av ljuset. Utan de jobbiga skulle vi inte veta när det var lätt. Att ha tillit. Att våga släppa taget. Någon klok person sa till mig att att våra känslor egentligen bara varar några sekunder och att våra tankar sedan förstärker känslan. Att ju mer vi tänker, ältar, försöker fixa till desto mer triggar vi känslan/förstärker den känsla som uppstod en sekund och som skulle ha ebbat ut om inte tankarna malde på i huvudet. Att vi på det sättet skapar mer sorg/ledsamhet/ilska än vad som egentligen är sant.  Det är således bättre att bara konstatera att känslan är där. Acceptera den. Ge känslan plats, rymd. Det är okej att du är här. Att du finns här. Att ha tillit. Att ha en tro och känna hopp. En tro på livet. En tro på din egen förmåga.  En tro på att solen kommer skina i morgon. Precis som Du. Precis som jag.

kram Hanna