Planering inför hösten

IMG_4929Vårens två klasser på Östanskär Jakt och Konferens gav mig verkligen mersmak. Så fina lokaler med underbar utsikt. Som balsam för själen.  Jag brinner verkligen för yinyogan som har gett mig så oerhört mycket. Jag är så tacksam för att jag får och kan dela detta med andra.  Så jag hoppas ni vill fortsätta med mig under hösten. Jag funderar på att ha klass en gång i månaden, 5 lördagar under hösten med start 26/8 (högst preliminärt än) på Östanskär Jakt och konferens. Det kommer bli precis som i våras yinyoga och meditation. Så håll utkik här på bloggen och instagram. Så fort jag vet mer exakt datum och tid så kommer jag skriva det här samt göra evenemang på Facebook.

Kan ni inte vänta tills dess så kör jag yinyoga på Ego Storgatan fram till midsommar. Sedan tar jag uppehåll i 6 veckor. Men vill du ha ett personligt program att köra under sommaren så tveka inte att höra av dig.

kram Hanna

 

Annonser

Klassen på Östanskär 13/5

fullsizeoutput_b17Förra lördagen höll jag en yinyoga klass på Östanskär Jakt & konferens. En väldigt mysig start på helgen. För er som inte kunde vara med eller annars bara är nyfikna vad vi gjorde så kommer här klassen, dess intention och fokus, de texter jag läste under klassen samt spellistan.

Yoga By Hanna – Heart and Compassion

Intention och fokus:

Fokus på klassen var en ökad rörlighet i ryggen, bröstkorg och axlar.  Intentionen var medkänsla – till dig själv och andra.

Hjärtat som fortsätter att pumpa vad du än gör, tänker och mår. En pålitlig vän som alltid jobbar. Aldrig vilar. Som ständigt pumpar ut energi och värme till varje cell i din kropp. Som ger kärlek till dig. Till andra. Medkänsla och empati. Att kunna ge villkorslös kärlek, utan krav, utan förväntningar.  Med hjärtat lyssnar vi in. Känner efter vad vi önskar av livet, det vi behöver. Var våra gränser går. Hur vi vill leva våra liv. Ju mer du älskar dig själv desto mer tillfredsställande, lyckligt, glädjefyllt, rikt och varmt blir ditt liv.

Så vilka tankar har du om dig själv? Tänker du snälla tankar? Älskar du dig själv fullt ut?

Klassen (90 min):

Playlist på spotify  ”Yoga By Hanna – Heart and Compassion”

  • Sittande meditation (ca 5 min)
  • 5 min sittande vinyasa för ryggen
  • Bakåtfjäril (5 min)
  • Fjäril (5 min)
  • Slända (5 min)
  • Fyrkant med twist hö + vä (10 min)
  • Halvhund (3 min)
  • Halvhund med twist hö + vä (6 min)
  • Sälen (5 min)
  • liggande twist på mage  –  armen ut och ligga på axel  (10 min)
  • Snigeln alt puppan (5 min)
  • Stilla vila (10 min)
  • Sittande avslut

Meditation (ca 15 min): 

  • Hjärtmeditation (selfcompassion)

Lägg dina händer på ditt hjärta . Säg högt eller tyst för dig själv:

1. Må jag vara trygg. Må jag vara frisk i kroppen och i själen. Må jag vara lycklig. Må jag ha ro i sinnet.

2. Upprepa men tänk på någon du tycker om och byt ut jag mot Må Du vara trygg….

3. Upprepa men tänk på någon du tycker mindre om, någon ovän, någon som du inte förstår….

4. Upprepa men tänk på någon person du träffat men inte känner

5. Upprepa men tänk på alla levande varelser och byt ut jag/du mot Må Vi alla vara trygga.

6. Tänk på dig själv igen. Må jag vara trygg…

Texter jag läste under klassen var följande:

  • Öppna ditt hjärta. Mina egna ord

Öppna ditt hjärta. Lyssna på dess slag. Känns dess rytm. Dansa med och sprid ut           dina vingar. Öppna upp ditt hjärta. Känn dess styrka. Känn dess värme. Känn dig! Öppna upp ditt hjärta. Möt dagen med öppenhet. Nyfikenhet. Tillförsikt. Öppna ditt hjärta. Öppna ditt inre. Visa din sårbarhet. Visa dig. Underbara du. Öppna ditt hjärta. Sprid din värme. Din kärlek. Öppna ditt hjärta. Ta emot all den kärlek som finns. Öppna ditt hjärta.

  • Dalai lama: ”Om du vill att andra ska vara lyckliga visa medkänsla. Om du vill vara lycklig visa medkänsla”
  • Du behöver någon, ur boken Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 104.
  • Unikum ord av Elin Wennman från hennes hemisda/blogg.

”Jag är unik.

Jag är den jag är, med allt det jag är, med allt jag kan vara. Jag är unik.

Att det ska vara så svårt att se, att förstå och ta in. Inte för dig, men för mig. Den enda form jag behöver passa in i är min egen, den är unik. Jag är unik.

Jag ska inte behöva tveka, fundera eller undra om jag räcker, om det jag är räcker och är bra nog. Inte för dig, men för mig. Jag vill alltid veta att jag räcker. Att jag är unik.

Så utan att ändra, förändra, men också utan att vara rädd för förändring så vet jag. Jag är den jag är, med allt det jag är, med allt jag kan vara. Jag är unik.

jag är den jag är, med allt det jag är, med allt jag kan vara. Jag är unik.

Att det ska vara så svårt att se, att förstå och ta in. Inte för dig, men för mig. Den enda form jag behöver passa in i är min egen, den är unik. Jag är unik.

Jag ska inte behöva tveka, fundera eller undra om jag räcker, om det jag är räcker och är bra nog. Inte för dig, men för mig. Jag vill alltid veta att jag räcker. Att jag är unik.

Så utan att ändra, förändra, men också utan att vara rädd för förändring så vet jag. Jag är den jag är, med allt det jag är, med allt jag kan vara. Jag är unik.”

 

Kör gärna klassen hemma. Har ni frågor och funderingar tveka inte att höra av er till mig.  Jag kommer ta en liten paus från undervisningen under juni och juli. Men håll utkik här på hemsidan och Intstagram angående nästa tillfälle som troligen kommer bli i slutet av augusti. Fram till midsommar kör jag dock klasser på  Ego Storgatan som vanligt på tisdagar 11.30 och söndagar 17.05. Vill du ha ett eget program att köra i sommar kontakta mig så ordnar jag det.

Kram Hanna

Yin Yoga och Meditation Östanskär

 

IMG_1864 kopia

Nu på lördag 13 maj 2017 kl 09.00-11.00 håller jag en yinyoga klass på Östanskär jakt och konferens.  En klass där vi kommer att fokusera på  öppna upp i bröstkorg/bröstrygg och ökad rörlighet i ryggraden. Att få öppna upp kring kring ditt hjärta och göra plats för kärlek och ödmjukhet till dig själv och andra. En klass med fokus på mjukhet, ödmjukhet och medkänsla. Det finns fortfarande någon enstaka plats kvar så har du inget för dig är du varmt välkommen.  En lugn och skön start på lördagen med underbar utsikt över Indalsälven. För mer information gå in på denna länk.

Kram Hanna

 

 

 

Klassen på Östanskär

IMG_8072

I lördags höll jag en yinyoga klass på Östanskärs Jakt och Konferans med underbara tjejer. Det är något otroligt fint och vacker att få guida andra människor i stillhet och med sina tankar och känslor. Jag blir så otroligt rörd och berörd av det. Det är otroligt fint. Så jag längtar redan till nästa lördag den 13/5 då jag ska hålla en till klass på Östanskär, för mer information se mitt evenemang på Facebook  ”Yoga By Hanna – Meditation och compassion”.

För er om som inte var med i lördags men ändå vill veta vad klassen innehöll så kommer här klassupplägg och en kort sammanfattning med intention och fokus samt spellistor.

Yoga By Hanna – Happy Hips, Happy Heart

Intention och fokus: Fokus är våra höfter och intentionen att våga släppa taget. Höften är länken mellan fötter och huvud och som för över kraft och energi ut till resten av kroppen. När höfterna är stela så tappar vi kraften både uppåt och nedåt och det kan i sin tur orsaka problem med både rygg och knän. Även mentala och känslomässiga spänningar fastnar i våra höfter.  Så när vi börjar röra om i höfterna och släpper på blockeringarna, släpper ut alla känslorna såsom rädsla, sorg och skuld, ger det ofta en känsla av lätthet och glädje. Våga släppa taget om det du inte behöver. Kan vara något stort. Kan vara något gått litet. Att bli lite lättare till sinnet. Glada höfter ger glatt sinne och ett glatt hjärta.

Klassen (70 min + tid emellan):

Playlist på spotify  ”Yoga By Hanna – Happy hips, happy heart

  • Barnet  (5 min)
  • Fjäril (5 min)
  • Slända (5 min)
  • Draken hö/vä (10 min)
  • liggande svan hö/Vä (10 min)
  • Fyrkant hö/vä (10 min)
  • Bakåtfjäril (5 min)
  • Happy baby (5 min)
  • Stilla vila (10 min)
  • Sittande avslut – släppa taget. Skriva ned på lapp det du känner att du vill och är redo att släppa taget om. Riv sedan symboliskt sönder lappen. (inspiration av underbara Josefin Bengtsson).

Andningsövning (5 min): 

  • Växelvis andning

Meditation (ca 10 min): 

  • Hjärtfokus – händer på ditt hjärta
  • Cirkulerande händer utåt med handflata upp
  • Cirkulerande händer inåt handflata ned

Musik Mediation: Playlist ”Yoga By Hanna – Mediation”

Texter jag läste under klassen var följande:

  • Vardagens färgskala, ur boken Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 20
  • Tårar som hittar hem, ur boken Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 49
  • Sinnesro bönen ” Ge mig mod att lösa de problem som kan lösas, sinnesro att acceptera de problem som inte kan lösas och förstånd att inse skillnaden”
  • Unfold yourself, ord av Elin Wennman, från hennes hemisda/blogg
  • ”If You let go little, you will have a little peace. If you let go more you will have more peace. And if you let go completely, you will be free”, okänd
  • Segla ut, ur boken Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 85

Kör gärna klassen hemma. Har ni frågor och funderingar tveka inte att höra av er till mig. Vad du än har för frågor och funderingar. Vill du har ett särskilt program att köra hemma så tveka inte att höra av dig. Annars hoppas jag att vi ses den 13/5 kl 09.00 (begränsat antal platser så anmäl er på Facebook eller maila 01hanna@hotmail.se) eller kom till Ego Storgatan tisdagar 11.30 och söndagar 17.05.

Kram Hanna