Yoga klassen på Östanskär

IMG_6073

Idag var det dags att hålla en yinyoga klass ute i vackra Östanskär. Dimman låg tät men det spelar ingen roll. Utsikten från lokalen är ändå helt underbar. Dimman över älven och skogen. Det ger sådan frid. Jag gick med ett leende från klassen idag. Jag bara älskar detta att få guida andra människor. Att få ger er alla en härlig och lugn stund på mattan. Det är magiskt.

För er som inte kunde vara med kommer här klassen och lite av de tankar jag delade med mig av under klassen. Sätt på spellistan och ha en skön stund på mattan. Eller kom på söndagar kl 17.05 på Ego Storgatan där jag under oktober månad kommer köra denna klass och intention – Breath and Mind.

Fokus och intention: Medveten närvaro genom att fokusera på andningen.

Varför ska vi bli bättre på att kunna ha medveten närvaro? Jo för att det ger dig en ökad fokusering i stunden och därmed också ökad prestationsförmåga. Men det ger också mental återhämtning. Vi behöver mental återhämtning för att må bra.

Mental återhämtning innebär stunder där du tar bort så mycket intryck till hjärnan som möjligt. Att skifta dina tankar från problemlösning och analysera till att förnimma saker med dina sinnen – känsel, syn, hörsel, doft och smak.  Vad känner du? Vad ser du? Vad hör du? Vad smakar du? Vad doftar du? Att i stunden med dina fem sinnen uppleva saker i din omgivning istället för att vara inne in din hjärna och analysera saker.

Precis som i fysisk träning så bryter den egentligen ned ”kroppen” och det är faktiskt först i vilan/återhämtningen som kroppen byggs upp igen och den blir starkare. De är samma sak med din hjärna, din mentala styrka. När du tänker, analyserar och reflekterar så tröttar du ut hjärnan. Den behöver få vila, dvs återhämtning, för att du ska bli klokare, kunna analysera snabbare och bättre.

Ett sätt att träna på medveten närvaro är att fokusera på ditt andetag. Andningen förser musklerna och cellerna med nödvändigt syre. Utan syret så går de sönder. Att andas är således livsnödvändigt.  Utan ditt andetag dör du.

Andningen är också ett sätt reglera våran sinnesstämning. Att lugna ned andningen gör att kroppen lugnar ned sig och vi blir mindre stressade. Vi kan genom att förändra vår andning också förändra hur livet känns. Din andning avslöjar vilken känsla som upptar dig, om du är stressad eller avslappnad. Att lugna ned andningen gör att kroppen lugnar ned sig. Vi blir mindre stressade. Vi blir mer kreativa, sociala och lyckliga.

Ditt andetag:

”Andetaget. Ibland lätt så lätt. Ibland så tungt. Som ärligheten. Ibland flödar orden. Ibland fastnar de. Som en klump i halsen. En del vill ut. En del vill in. Smärta. Tungt. Andas in. Andas ut. Låt allt komma ut. Så mycket lättare. Så mycket skönare. Låt andetaget guida. Låt andetaget frigöra. Låt andetaget inspirera”

Klassen ca 2 timmar: 

  • Intro. Sittande – Andningsmeditation – 10-15 min
  • Barnet 5 min
  • Sittande fjäril 5 min
  • Trollslända 5 min
  • Draken -Hö + vä ( 3+ 3 min)
  • Halv hund 5 min
  • Sfinxen 3 min
  • liggande twist på mage hö+ vä 10 min
  • snigeln 5 min
  • puppan 5 min
  • bakåtfjäril 5 min
  • liggande twist rygg hö + vä 10 min
  • Happy Baby 5 min
  • Avslut sittande. Andningsmeditation – Växelvis andning 10 min
  • stilla vila 10 min

 

Dikter/texter/ord jag läste under klassen:

  • Mina egna ord – Ditt andetag
  • Avsnitt ur kapitel 2 ”Slappna av – reglera ditt inre tempo” ur boken Lejonagendan av Cecilia Durberg, s 52 ff.
  • Överallt förundran ur boken Strimmor av ljus av Sofia Sivertsdotter
  • Läste om halschakrat ur boken Tankens läkande kraft av Inna Segal

Musik- spellista på Spotify Yoga By Hanna- Breath and Mind

Nästa tillfälle kommer vara den 28 oktober kl 09.00-12.00 med fokus och intention Medveten närvaro genom att fokusera på våra känslor – Mood and Mind. Därefter blir det 18 november och avslut den 9 december. Maila mig om Ni vill komma och vara med. Jag kommer också lägga upp 3 evenemang på Facebook.

Varmaste

Hanna Flordal 

Annonser

Din ros

Att vara sann mot sig själv. Att lyssna på sin inre kärna. Det som är du utan dina skal och förväntningar. Att lyssna inåt och göra det som du vill. Detta pratas det ofta om inom yogan och mental hälsa. För att du ska må bra behöver du vara sann mot dig själv.  Även jag brukar prata om det.

Men vad menar jag med det egentligen? Det är ju så lätt att säga. Att vi ska lyssna inåt. Det som innerst inne är jag utan skal, utan mina roller. Men vem är det? Vem är jag när jag skalar av? När jag tar bort rollen som tjej, som vän, som syster, som mamma, som arbetskollega, som instruktör, som cyklist, som yogis, som hundägare, som villaägare, som medelålders, som norrlänning, som svensk, som människa. Är inte alla dessa roller och erfarenheter en del av mig. Det som gör mig till den jag är. Kärnan, det lilla embryot som växte i mammas mage och som sedan blev jag, finns det kvar? Den har ju öppnat sig och ur den har det vuxit en massa blad som skapar den unika människa jag är idag. Plockar jag bort blad för blad blir det ju inget kvar. Som en ros med massa blad. Det är ju rosenbladen som gör rosen. Kärnan, knoppen har ersatts av tusen blad. Så att vara sann och lyssna på sin inre röst, utan skal, vem lyssnar jag på då?

Eller finns det en kärna där inne? Det som bladen fäster på. Det som håller ihop bladen. Det som håller ihop mig. Skalar jag av finns det kvar det där lilla embryot, det innersta jag.

Kanske ska vi fundera på vilka blad vi vill ska växa, vilka blad vill ha som omsluter oss, som ger rosen dess färg. Som gör dig till just dig.

Så låt din inre kärna guida dig och bestämma vilka färger du vill att din ros ska ha. Din sanning. Din ros. Låt den blomma!

Ha en fortsatt härlig vecka!

Kram Hanna

Andetaget

Jag har påbörjat förberedelserna inför yogan på Östanskär den 23/9. Fokus denna gång kommer vara ditt andetag. Vi föds på en inandning och dör på en utandning. Och där emellan en massa andetag. Som förser våran kropp med syre. Som håller oss vid liv.

Andetaget. Ibland lätt så lätt. Ibland så tungt. Som ärligheten. Ibland flödar orden. Ibland fastnar de. Som en klump i halsen. En del vill ut. En del vill in. Smärta. Tungt. Andas in. Andas ut. Låt allt komma ut. Så mycket lättare. Så mycket skönare. Låt andetaget guida. Låt andetaget frigöra. Låt andetaget inspirera. ”

Hoppas vi ses den 23/9. Har du frågor och funderingar bara hör av dig. Kram Hanna ❤️