Mood and Mind

Bild lånad av Jennifer ❤️

I lördags var det äntligen dags för yoga ute på Östanskär. Jag bara älskar detta. Alla ni underbara människor som vill komma och yoga med mig. Att få dela med mig och guida er är en ynnest. Och jag är så otroligt tacksam. Jag hoppas att ni alla hade en skön och givande stund. Att ni fick med er något och att ni förhoppningsvis lämnade mattan lite lättare och med ro i sinnet.

För er som inte kunde vara med men som vill ta del av i vart fall delar av klassen så kommer här klass upplägget och lite av de ord jag läste.

Intention och fokus:

Medveten närvaro genom att fokusera på din sinnesstämning och dina känslor. Att träna på att bli medveten som dina känslor och att acceptera alla dina känslor som lika viktiga. Livets färger. Livets regnbåge. Mood and mind. Let your rainbow shine.

Klassen:

• Barnet, brett mellan knäna, 5 min• Fyrkant Hö 5 min• Draken Hö 5 min• svanen Hö 5 min• happy baby 5 min• Fyrkant vä 5• Draken vä 5 min• svanen vä 5 min• barnet, 5 min• Skosnöret/knuten Hö+ Vä, 5 + 5 min• Bakåtfjäril 5 min• stilla vila 10 min• Avslut sittande. Meditation ca 15 min.Meditationen (Ca 15 min):• Händer på ditt hjärta säg högt eller tyst för dig själv:

1. Må jag vara trygg. Må jag vara frisk i kroppen och i själen. Må jag vara lycklig. Må jag ha ro i sinnet.

2. Upprepa men tänk på någon du tycker om och byt ut jag mot Må Du vara trygg….3. Upprepa men tänk på någon du tycker mindre om, någon ovän, någon som du inte förstår….

4. Upprepa men tänk på någon person du träffat men inte känner5. Upprepa men tänk på alla levande varelser och byt ut jag/du mot Må Vi alla vara trygga.

6. Tänk på dig själv igen. Må jag vara trygg…

• Cirkulera händerna utåt med handflatan upp. Ca 5 min.

• cirkulera händerna inåt med handflatan ned. Ca 5 min.

Dikter/ord jag läste under klassen:

• Mina gena ord – Som ett ensamt löv

Det blåser. Det stormar. Det yr runt husknuten. Det viner i träden. Löven virvlar. Träd faller. Jag orkar nästan inte hålla emot. Jag försöker rota ned mina rötter. Hitta lugnet inom mig. Stormens mitt. Jag gör allt för att inte falla. Släppa taget. Men helst vill jag just bara det – släppa taget. Virvla med vinden. Utan mål. Bara följa med dit vinden tar mig. Sluta kämpa. Slippa vara duktig. Bara falla. I mina tankar så skönt det skulle vara. En stund. Sedan bara rädsla. Sedan då? När stormen mojnat. Vinden stannat. Tystnad. Stilla. Finns jag kvar då? Som ett fallet träd? Vad är jag då? Om jag släpper tar någon emot mig? Som ett ensamt löv.

• Mina egna ord – Virvelvind

Ibland bara mörk. Ibland bara ljust. Idag allt på en gång. Alla känslor. Som gott och blandat. Sött. Salt. Surt. Glädje. Besvikelse. Sorg. Som en virvelvind. Till nya platser. Nya möten. Nya insikter. Att ha modet. Tilliten. Det är rätt väg. Det är min väg.

• Vardagens färgskala ur boken ”Strimmor av ljus” av Sofia Sivertsdotter, s 20.

• Dagslända ur boken ”Livnära! av Sofia Sivertsdotter, s 41,

• Delar av kapitel 5 ur boken ”Lejonagendan” av Cecilia Durberg, s 111-123.

Musik- sök på Yoga by Hanna på spotify.Nästa gång på Östanskär kommer vara den 18 november kl 09.00-12.00, med temat Thoughts and Mind. Och så blir det avslut den 9 december då Malin Bonde från Nima Hälsoutveckling kommer tillbaka och håller föreläsning.

Varmaste

Hanna ❤️

Annonser

Höstglöd

Ibland så kall och grå. Ibland så varm och röd. Som ett avslut. Men också som en nystart. Att låta löven falla. Att släppa taget. En möjlighet att få gå i dvala, reflektera och restaurera. Hösten så kall och grå. Men också så varm och röd. Som varmaste höstglöd 🍁🙏🏻

Hoppas ni njuter av hösten oavsett väder. Jag älskar hösten. Alla färger, den friska och klara luften. Men också att få krya upp i soffan men kopp te/kaffe och tända ljus. Sätta på lugn och rogivande musik och bara njuta av stunden och stillheten.

Vill ni ha en stunds avkoppling nästa lördag den 28/10 så finns det fortfarande några platser kvar till min Yinyoga och meditation på Östanskär. För mer information, se Länk.

Varmaste

Hanna ❤️