Breathe and Mind

IMG_3049.JPG

Tiden den senaste veckan har sprungit iväg så jag har inte hunnit ger er förra lördagens klass i yinyoga och meditation ute på Östanskär.  Så här kommer först lite av mina tankar och det som jag berättade under klassen och därefter själva klassen och de dikter/ord jag läste. Fokus var medveten närvaro genom att fokusera på vilka tankar som strömmar genom vårt huvud. Som en nyfiken bargäst som sitter i baren och nyfiket iakttar alla som kommer in genom dörren. Vissa får ingen uppmärksamhet alls. Andra är mer intressanta och får din uppmärksamhet en stund för att sedan säga hej då och nyfiket se nästa gäst.

Håll till godo och vill du köra delar av klassen så kom på Ego Storgatan söndagar kl 17.05. Vill du att jag kommer till din arbetsplats och håller yinyoga så hör av dig. Eller om du vill anlita mig för PT-yoga (själv eller mindre kompisgrupp) tveka inte att höra av dig.

Den 9 december kl 9-12 blir det sista gången för denna termin som jag håller yinyoga på Östanskär – ”Body and Mind”. Då kommer Main Bonde, NIMA-Hälsoutveckling, tillbaka och håller en föreläsning om stress och hur det påverkar våran kropp. Vill du komma så anmäl dig till mig. För mer info se Facebook.

Mina tankar/funderingar:

Du kan inte fullt ut välja vilka tankar som ska uppta ditt sinne. Tankar kommer vare sig du vill det eller inte.  Så istället för att bli arg eller irriterad på vissa tankar så kan vi istället släppa taget om dem och istället medvetet lägga vårt fokus på de tankar vi vill tänka. Lägga fokus på den story vi vill berätta, som Cecilia Durberg skriver så fint om i boken Lejonagendan och om tankens kraft. Hon beskriver där att vi just med hjälp av våra tankar faktiskt kan skapa vår egen story. Din story och du kan alltid välja att berätta en ny story.  Och att vi kan styra våra tankar att berätta den story vi vill ha. Och att den alltid går att ändra. Så vill du skapa förändring ska du fokusera på förändringen och det du vill lägga fokus på. Dvs vi kan styra vilka tankar som ska få vår uppmärksamhet. Du kan välja vilka tankar du vill ge utrymme för och agera på och du kan därmed välja vilken story du vill berätta över tid (se Lejonagendan av Cecilia Durberg, kapitel 4).

Tankar är bara tankar. Det är så viktigt att komma ihåg. Tankarna kan ta oss framtåt i tiden.  Skapa drömmar och mål.  Tankarna kan tas oss bakåt i tiden och minnas saker vi upplevt. Men de kan också skapa rena fantasier och få oss i tankarna uppelva saker som vi aldrig upplevt. Tankarna säger således inte alltid sanningen om verkligheten då de inte alltid kan skilja på just vad som är fantasier och vad som är verklighet.

Och just denna förmåga att ta oss framåt och bakåt i tiden  är det som vi kan utnyttja när vi sätter upp målbilder inom idrott, jobbkarriär och livet i stort.  Ju tydligare du kan se ett scenario/målbild framför dig desto troligare kommer du att agera på det. Det är därför det hjälper att fantisera fram nya positiva visioner av framtiden. Visualisera det du vill uppnå. Se dig själv göra det. Gör bilden så tydlig som möjligt. Lek med den. Vilka är där. Hur känner du? Hur låter du? Ju mer positiva tankar du tänker desto mindre plats finns det för negativa tankar och vice versa (se Lejonagendan av Cecilia Durberg, kapitel 4 )

Genom att bli mer uppmärksam på vilka tankar som kommer i olika situationer kommer du snabbt märka vilka tankar som är återkommande och som kanske får för mycket plats och uppmärksamhet. Att försöka identifiera vilka tankar som går på repeat utan att du kanske vet om det. Att bli medveten om dina tankar och sedan stoppa dem du inte vill agera på och istället ge andra tankar mer energi och som ligger mer i linje med den story du vill berätta eller med de mål/värden du har i livet.

Ett sätt att träna tankens kraft är att i olika situationer och i stunden fundera på – Vad har du för tankar just nu. Är dessa tankar är sanna? Är den här tanken bra för mig? Hjälper tanken mig att agera konstruktivt och utifrån de värden jag har? Är den här en tanke som hjälper mig att vara den jag är och vill vara? Är tankarna viktiga? Eller oviktiga? Om jag agerar på tanken vart hamnar jag då?

Som jag tidigare berättat om så är mindfullnes ett sätt att ge sig själv mental återhämtning, att stilla tankarna och istället för att tänka och analysera förnimma saker med sina fem sinnen. Men mindfullnes ger också en möjlighet att skapa mellanrum mellan tankar och agerande. Att inte impulsivt agera på tankarna. För i utrymmet får du möjlighet att just välja om du ska agera på tanken eller om du ska släppa taget om den.

Inom yinyoga tränar vi bland annat på just detta när vi tex försöker vara så stilla som möjligt. Att vara stilla och motstå varje tanke om att röra sig – allt från att klia sig eller att rätta till en hand/fot etc. Att inte impulsivt agera på tanken- jag måste klia mig. Utan få ett mellanrum – måste jag klia mig eller kan jag vänta två minuter. Oavsett svaret så får du en chans att medvetet agera på tanken istället för att impulsivt agera. Att träna på att få mellanrummet mellan tanken och agerandet och sedan agera utifrån dina världen, dina mål, din story.

En annan viktigt sak när det gäller dina tankar är ditt självprat, din inre dialog. Just detta  påverkar nämligen starkt ditt självförtroende. Vi är ju oftast hårdast mot oss själva när vi gör misstag osv.  Vilka tankar har du om dig själv, vilket självprat har du när du har bråttom? När du gör misstag? Ger du dig själv dig en tröstande klapp  på axeln eller anklagar du dig själv för att inte vara bra nog? (se Lejonagendan av Cecilia Durberg, kapitel 4 ).

Så försök att skapa tydlig bild av vem du vill vara. Din story. Berätta den varje dag för dig själv. Ge dig själv beröm och en klapp på axeln. Och se till att återkomma varje dag till din story – Make your own story!

Klassen ca 2 timmar: 

  • Intro. Sittande – Meditation. 10 min
  • Sittande fjäril 5 min
  • Trollslända 5 min
  • Halv hund 5 min
  • Sfinxen 5 min
  • fyrkant hö + vä 10 min
  • grodan 5 min
  • Huksittande 5 min
  • Sittande vridning Hö + vä 10 min
  • Liggande brygga 5 min
  • liggande twist rygg hö + vä 10 min
  • stilla vila 10 min
  • Avslut sittande. Hjärtmeditation. ca 15 min.

Dikter/texter/ord jag läste under klassen:

  • Delar av kapitel 4 ”Engagera tankens kraft” i boken Lejonagendan av Cecilia Durberg.
  • 2 dikter av Sofia Sivertsdotter, hämtad från hennes hemsida – Vägskäl och Två händer.

Vägskäl:

Det var en gång en människa, som förhandlade bort det som betydde allra mest. Det var en gång en mänsklighet, som glömde att just nu är allt vi har. Det var en gång en sekund, som blev den allra sista.

En dag ska jag vara en av dem som levat för länge sedan. En dag är det inte längre sent, utan för sent. En dag kan jag inte längre vända blad, förändra saker och ting i morgon, eller skjuta upp det som innerligt brådskar.

Med kniv mot strupe, vet vi alla vad vi skulle göra, om livet valde åt oss. Med hjärta i hand, vet vi vilka vägskäl vi väjer undan för. Med en nedbantad kalender, kan vi inte undgå att lyfta kärnan.

 En stund på jorden. Ett hjärta som slår. Vägskäl och kotpelare som fortfarande väntar. När vinden tar tag i skog och äng, är det för att påminna oss om att just nu är allt vi har. En sekund, som kan bli den allra första.

Två händer:

Vi har två händer. En sträcker sig efter solen, den andra släpar i gruset på marken. Den ena ger villkorslöst, den andra vill bara ha. Höger vill till vänster, vänster vill stanna kvar. I mitten står du.

Att vara människa är att genomleva gas och broms. Omfamna tillit och rädsla. Gå upp i falsett och vila i tystnad. Upptäcka eller genomlida skönhet och tristess. Bevittna födelser och sörja de förolyckade.
Att stå ut med sig själv och all den rymd, ambivalens och rikedom som bor där inne, är att leva. Ingen kommer undan de djupaste såren, men alla får också lägga blicken på vårens första snödroppar.

I händerna vilar besluten. De som bygger upp eller raserar. De som tar ansvar eller fallerar. De som omfamnar eller stöter bort. Att ha två händer är att varje dag ställas inför val som kan påverka en hel värld. Din värld.

Att stå i mitten är att vara kluven i två delar. Varje baksida har en framsida, varje ja bär på ett nej. Varje dag har potential, som kan lägga tyngder på axlarna, som gör att lusten förtvinar. Att stå i mitten är att förlika sig med att höger hand skulle kunna uträtta storverk, medan vänster hand bestämt sig för att ta sovmorgon.

Att ha två händer är att vara människa och att tampas med de späda besluten, samtidigt som de resliga besluten står på kö. Att ha två händer är att sammanföra svart och vitt, högt och lågt, majestätiskt och oansenligt. Att ha två händer är att leva.

Har du frågor och funderingar tveka inte att höra av dig.

Varmaste Hanna

Annonser

Mood and Mind – del 2

Ni fick tidigare i veckan själva klassen och dess intention. Nu tänkte jag dela med mig lite av mina egna tankar och reflektioner avseende detta med sinnesstämning och känslor. En del av det delade jag med mig av under klassen.

Jag själv är en person som är känslosam men som har svårt att visa känslor både utåt för andra men också inåt för mig själv. Jag har svårt att acceptera dom mörkblå känslorna som lika viktiga. Mitt sätt att hantera jobbiga känslor har som oftast varit att trycka undan dem och inte tillåta dem. Att försöka eliminera dem genom att fokusera på något annat. Sätt upp nya mål, att direkt ”lösa problemet” och inte stanna kvar i känslan. Och det är i och för sig rätt ofta en väldigt bra egenskap om det är min hjärna som egentligen bara förstärker mina känslor, lurar mig, får mig att tro att jag mår sämre än jag egentligen gör. Att då strunta i ”känslorna” och istället fokusera på det jag kan göra något åt är nog en rätt bra strategi. Att inte fastna i ”apan i huvudet” utan släppa och gå vidare. Men det har också gjort  att jag nog aldrig på riktigt lyssnat inåt på vad mina känslor säger mig. Utan jag har mest lyssnat på mina tankar.

Cecilia Durberg skriver i sin bok Lejonagendan, kapitel 5 (s111-123) bla att ”en stor skillnad mellan tankar och känslor är att tankar kan spela oss ett spratt, ta oss bort ifrån den sanna upplevelsen i nuet. Informationen som kommer direkt från kroppen kan vi lita på i större utsträckning. Och känslor manifesteras via kroppen. Kroppen kan nämligen inte ljuga. Så det gäller att träna sig på att just uppmärksamma sina känslor i kroppen och att förstå och använda dem.”

Något som också är viktigt att komma ihåg är att känslor bara varar korta stunder. Däremot kan våra tankar trigga känslorna och förstärka dem. Så att försöka att just skilja på känslan i kroppen och tankarna och hur tankarna påverkar känslorna. Just detta har jag blivit mer medveten om sedan jag började med yogan. Att lyssna på kroppen och försöka gå från huvudet till kroppen. Vad är det som känns? Hur känns det? Kan jag sätta ord på känslan? I en situation hur länge sitter egentligen känslan kvar om jag känner istället för tänker? Och svaret blir samma sak varje gång. Det är väldigt sällan en känsla sitter kvar om jag slutar älta den i huvudet.

En annan viktig del som jag fått genom bla yogan är att acceptera mina känslor i större utsträckning. Att känslan säger mig något om hur jag mår just i stunden och situationen och att det är okej. Att jag inte behöver förändra, utan att ha tilliten till att allting passerar och att det blir bättre. Många gånger när det blir sådana där jobbiga dagar, när mitt mående dalar, så försöker jag bara sluta älta det i mitt huvudet. Jag försöker sluta att analysera, varför det är jobbigt, att jag blir trött, att det är orättvist, att jag måste tänka positivt, osv. De gånger jag kan acceptera känslan i kroppen så 9 av 10 gånger avklingar känslan när den inte får energi av tankarna. Och rätt var det är så är allt mycket bättre. Utan att jag gjort något mer än accepterat min sinnesstämning och fokuserat ett tag på exakt vad det är som känns. Vad är det för känsla? Kan jag sätta ord på den? Hur känns den? Var sitter den i kroppen?

Att acceptera känslorna där och då innebär inte i sig att jag måste acceptera situationen. Det kanske absolut är så att det är något som jag ska och kan påverka, men då utan att trycka undan mina känslor. Utan just använda signalerna i kroppen att agera ändamålsenligt utifrån mina känslor. Att faktiskt våga lita på att känslorna styr mig rätt.

Cecilia Durberg skriver vidare i boken att ”när du kan förstå dina känslor blir du modig, smart och kraftfull. När du kan vara kvar i en känsla, och utforska den utan att bli rädd för den, kan du styra din energi bättre. Att alla känslor behövs. Du sparar massa energi, tid, och självkänsla på att inte vara rädd för naturligt mörkblå känslor. Rätt använd kan ilska föda kreativitet och rättframhet, skuldkänslor kan leda till förbättringar, lågt självförtroende kan höja din ansträngning och prestation,  en dos själviskhet stärker ditt mod. Alla känslor har en viktig funktion.”

Men det är också så viktigt att komma ihåg att vi inte är våra känslor och tankar. Utan vi har en massa känslor och tankar. Att inte definiera dig utifrån hur du mår. Din sinnesstämning.

Så kom ihåg att alla känslor är lika viktiga. Ingen är bättre eller sämre. Det är livets färger. Regnbågen som lyser.

Mood and Mind. Let your rainbow shine.

Varmaste Hanna ❤️