Mood and Mind – del 2

Ni fick tidigare i veckan själva klassen och dess intention. Nu tänkte jag dela med mig lite av mina egna tankar och reflektioner avseende detta med sinnesstämning och känslor. En del av det delade jag med mig av under klassen.

Jag själv är en person som är känslosam men som har svårt att visa känslor både utåt för andra men också inåt för mig själv. Jag har svårt att acceptera dom mörkblå känslorna som lika viktiga. Mitt sätt att hantera jobbiga känslor har som oftast varit att trycka undan dem och inte tillåta dem. Att försöka eliminera dem genom att fokusera på något annat. Sätt upp nya mål, att direkt ”lösa problemet” och inte stanna kvar i känslan. Och det är i och för sig rätt ofta en väldigt bra egenskap om det är min hjärna som egentligen bara förstärker mina känslor, lurar mig, får mig att tro att jag mår sämre än jag egentligen gör. Att då strunta i ”känslorna” och istället fokusera på det jag kan göra något åt är nog en rätt bra strategi. Att inte fastna i ”apan i huvudet” utan släppa och gå vidare. Men det har också gjort  att jag nog aldrig på riktigt lyssnat inåt på vad mina känslor säger mig. Utan jag har mest lyssnat på mina tankar.

Cecilia Durberg skriver i sin bok Lejonagendan, kapitel 5 (s111-123) bla att ”en stor skillnad mellan tankar och känslor är att tankar kan spela oss ett spratt, ta oss bort ifrån den sanna upplevelsen i nuet. Informationen som kommer direkt från kroppen kan vi lita på i större utsträckning. Och känslor manifesteras via kroppen. Kroppen kan nämligen inte ljuga. Så det gäller att träna sig på att just uppmärksamma sina känslor i kroppen och att förstå och använda dem.”

Något som också är viktigt att komma ihåg är att känslor bara varar korta stunder. Däremot kan våra tankar trigga känslorna och förstärka dem. Så att försöka att just skilja på känslan i kroppen och tankarna och hur tankarna påverkar känslorna. Just detta har jag blivit mer medveten om sedan jag började med yogan. Att lyssna på kroppen och försöka gå från huvudet till kroppen. Vad är det som känns? Hur känns det? Kan jag sätta ord på känslan? I en situation hur länge sitter egentligen känslan kvar om jag känner istället för tänker? Och svaret blir samma sak varje gång. Det är väldigt sällan en känsla sitter kvar om jag slutar älta den i huvudet.

En annan viktig del som jag fått genom bla yogan är att acceptera mina känslor i större utsträckning. Att känslan säger mig något om hur jag mår just i stunden och situationen och att det är okej. Att jag inte behöver förändra, utan att ha tilliten till att allting passerar och att det blir bättre. Många gånger när det blir sådana där jobbiga dagar, när mitt mående dalar, så försöker jag bara sluta älta det i mitt huvudet. Jag försöker sluta att analysera, varför det är jobbigt, att jag blir trött, att det är orättvist, att jag måste tänka positivt, osv. De gånger jag kan acceptera känslan i kroppen så 9 av 10 gånger avklingar känslan när den inte får energi av tankarna. Och rätt var det är så är allt mycket bättre. Utan att jag gjort något mer än accepterat min sinnesstämning och fokuserat ett tag på exakt vad det är som känns. Vad är det för känsla? Kan jag sätta ord på den? Hur känns den? Var sitter den i kroppen?

Att acceptera känslorna där och då innebär inte i sig att jag måste acceptera situationen. Det kanske absolut är så att det är något som jag ska och kan påverka, men då utan att trycka undan mina känslor. Utan just använda signalerna i kroppen att agera ändamålsenligt utifrån mina känslor. Att faktiskt våga lita på att känslorna styr mig rätt.

Cecilia Durberg skriver vidare i boken att ”när du kan förstå dina känslor blir du modig, smart och kraftfull. När du kan vara kvar i en känsla, och utforska den utan att bli rädd för den, kan du styra din energi bättre. Att alla känslor behövs. Du sparar massa energi, tid, och självkänsla på att inte vara rädd för naturligt mörkblå känslor. Rätt använd kan ilska föda kreativitet och rättframhet, skuldkänslor kan leda till förbättringar, lågt självförtroende kan höja din ansträngning och prestation,  en dos själviskhet stärker ditt mod. Alla känslor har en viktig funktion.”

Men det är också så viktigt att komma ihåg att vi inte är våra känslor och tankar. Utan vi har en massa känslor och tankar. Att inte definiera dig utifrån hur du mår. Din sinnesstämning.

Så kom ihåg att alla känslor är lika viktiga. Ingen är bättre eller sämre. Det är livets färger. Regnbågen som lyser.

Mood and Mind. Let your rainbow shine.

Varmaste Hanna ❤️

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s