Body and Mind

Tusen tack alla ni underbara människor som kommit och yogat med mig på lördagarna ute på Östanskär. Det har varit helt underbart att få dela dessa stunder med er. I lördags hade jag sista gången för denna termin (det blir fortsättning till våren, se längst ned) och som vanligt tänkte jag dela med mig av själva passet och lite av de ord och tankar jag delade med mig av under klassen.

Fokus under hela terminen har varit medveten närvar, mindfulness  genom att fokusera på olika områden.

Första gången hade vi fokus på hjärtat. Hjärtat som står för kärlek till dig själv och till andra. Som pumpar ut värme och energi till hela din kropp.  Självkännedom grundas i ditt självprat. Vilka tankar du har om dig själv. Kärleken börjar hos dig. I ditt hjärta. Heart and Mind.

Andra gången hade vi fullt fokus på våran andning – som får oss varva ned. Stilla vårat sinne och kropp. Ett sätt att kunna fokusera i nuet och vara närvarande. Vi behöver inte tänka på att andas. Det sköter kroppen själv. Men vi behöver ibland bli medvetna om hur vi andas och att vi andas tillräcklig djupt för att nyttja lungornas fulla kapacitet, för att få fullt med syre till hela kroppen. Att lära sig djupandas även i stressade situationer för att få så mycket syre som möjligt. Breath and Mind.

Tredje gången hade vi fokus på våra känslor.  Vi är inte våra känslor. Vi har en massa känslor. Att ha tilliten att allting passerar så även det som är jobbigt. Att på mattan träna dig på att acceptera dina känslor fullt ut utan att förändra eller ta bort.  Att lära sig acceptans. Det är som det är. Det är som det ska. Att alla känslor är lika viktiga. Regnbågens färger. Mood and mind. Let your rainbow shine.

Fjärde gången var fokus våra tankar. Vi kan faktiskt styra vilka tankar vi vill lägga fokus på. Men det kräver träning. Att öva sig på att styra in tankarna på det som är viktigt. Att skapa mellanrum emellan stimuli och respons, mellan tanke och agerande. Att få ett mellanrum och reflektera över vilka tankar är sanna. Vilka tankar är viktiga. Vilka tankar vill jag agera på. Men hjälp av våra tankar kan vi också visualisera. Skapa målbilder. Vilket liv vill du leva? Hur skapar du ett värdefullt liv? Att skapa din story. Thoughts and Mind. Make your own story.

Och nu femte och sista gången hade vi focus på våran kropp. I varje position verkligen gå in i det som känns. Det stora. Men även det lilla och subtila. Att lära känna din kropps möjligheter och hur den reagerar på hur du lever ditt liv. Syfte att få en ökad kroppskännedom och kroppsmedvetenhet.

Alla känslor, tankar och stress och mående sätter sig i kroppen. I bindväven finns oerhört många nervceller och perceptorer, dvs massa små mottagare för att känna och uppfatta saker som sker i vår kropp. Så mycket av våran smärta sitter just i bindväven. Det är också med bindväven vi får en kroppsuppfattning, dvs hur vår kropp förhåller sig till rummet och att vart vi har händer och fötter. Att kunna känna av sin kropp och läsa dess signaler för att bli medveten om vad som känns, hur det känns, när känns det. Att kroppens signaler säger dig något. När du får bättre kroppsuppfattning och kroppskännedom kommer du att uppfatta även de små signalerna, de subtila och kan på ett tidigt stadium uppfatta om du håller på att bli sjuk, stressat för mycket, tränat för mycket, håller få på skador osv.

Yinyogan är ett verktyg att just lära känna din kropp och hur den mår och framför allt vad den vill säga dig. Det är också ett sätt att få en bättre relation till din kropp. Att tycka om den. Precis som den är. Ta hand om den med vördnad och respekt. Genom att sova. Genom att träna. Genom att fylla på med rätt energi. Genom att fylla på med vatten. Genom att göra roliga saker. Och att inte glömma att ge kroppen den viktiga återhämtningen. Body and mind. Be Gentle and Kind.

Under klassen läste jag bl.a. dessa  ord av Cecilia Gustavsson:

”Du tar hand om en varelse – en human BEING. Genom att inte förvägra henne vatten när hon är törstig, eller rätt näring när hon behöver. Du tar hand om kroppen med sinnliga upplevelser – doft, smak, beröring och rörelse – som är det hon lever av. I retur får du lojalitet och glädje, en vän och beskyddare. En healer, dit du kan vända dig för tröst, lugn och läkning av psyket.

Låt kroppen säga det du inte kan formulera i ord, ta emot trygghet av värme från lår och mage när du kurar ihop dig i yogapositioner eller låt en nertryckt självkänsla få blomma upp i en stark och villig kropp

Hon kom till jorden samtidigt med dig som din rådgivare och din kompanjon. En skilsmässa är omöjlig – så försök att göra äktenskapet lyckligt. Genom att kommunicera och ha passionerat lustfyllt roligt. Genom att lära dig att lyssna på hennes unika behov och att våga be om vad du vill ha. Att ibland leda och vårda, och ibland bli ledd och helad av henne. Att tala med respekt och inte mobba, håna, kritisera. Eller det värsta, att låtsats som om hon inte finns, eller spelar någon roll. Att förvägra henne din uppmärksamhet.”

Själva yinyoga klassen bestod av dessa övningar:

·        Intro liggandes (känna in kroppen- kroppsskanning) 10 min

·        Bananen (hög + vä 10 min)

·         Liggande twist (hö + vä 10 min)

·        Trollslända vänster, mitten, höger 9 min

·        Barnet med twist (hö + vä 10 min)

·        Puppan/framställning (5 min )

·        sfinxen (5 min)

·        stilla vila (10 min)

Musik hittar ni på Sporify. Sök på Yoga By Hanna.

Jag kommer att fortsätta ha klasser på Östanskär under våren 2018 under temat Heart and Compassion.

Preliminära datum är 24/2, 24/3, 28/4, 12/5 och 9/6. Återkommer mer exakt när jag fått ok från Östanskär Jakt & konferens.

Varmaste

Hanna ❤️

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s