Heart and Compassion – Som en Ros

I lördags var det äntligen dags för första tillfället av fem med Yinyoga och Meditation ute på Östanskär. Jag har längtat väldigt mycket då de är helt fantastiskt att få guida och leda andra i yinyoga. Det något magiskt över det. En bättre start kunde jag inte få. Så tusen tack till alla ni som kom och yogade tillsammans med mig. Jag hoppas ni också fick en fin stund på mattan och en bra start på dagen och helgen 😊❤️

Nedan kommer lite av de ord och tankar jag delade med mig av under klassen samt förstås själva klassen. Musiken som jag spelade finns på spotify. Sök på Yoga By Hanna och Heart and Compassion.

Som vanligt håll till godo, inspireras och kopiera. Vill du köra klassen hemma och undrar över någon övning – hör av dig.

Intention:

Intention under hela våren kommer vara kärlek och medkänsla. Till andra men i först hand till dig själv. Att få ge dig själv kärlek och värme. Vänlighet och omtanke. Det är Du som ska få vara i fokus.

Just i lördags var fokus på hjärtat.

Hjärtat som fortsätter att pumpa vad du än gör, tänker och mår. En pålitlig vän som alltid jobbar. Aldrig vilar. Som ständigt pumpar ut energi och värme till varje cell i din kropp. Som ger kärlek till dig. Till andra. Medkänsla och empati. Att kunna ge villkorslös kärlek, utan krav, utan förväntningar.  Med hjärtat lyssnar vi in. Känner efter vad vi önskar av livet, det vi behöver. Var våra gränser går. Hur vi vill leva våra liv. Ju mer du älskar dig själv desto mer tillfredsställande, lyckligt, glädjefyllt, rikt och varmt blir ditt liv.

Hjärtat din ständiga följeslagare. Det som pumpar blod och syre till alla våra organ. Det som är förutsättningen för livet. Även hjärtat behöver dock få varva ned. Få slå mindre hårt. Långsammare.

Hjärtat står för kärlek. Vänlighet. Medkänsla. Så ofta du kan försök att lyssna inåt. På ditt hjärta. På det du innerst inne vill. Den du innerst inne är. Utan krav och förväntningar från andra eller dina tankar. Det som är du. På riktigt. Din inre passion. Din inre glöd. Din själ. Din livskraft och livsenergi.

Vem är du när du skalar av? När du tar bort rollen som tjej, som vän, som syster, som mamma, som arbetskollega, som lärare, som yogis, som hundägare, som villaägare, som medelålders, som norrlänning, som svensk, som människa.

Som en ros med massa blad. Det är rosenbladen som gör rosen. Men där inne finns kärnan. Det som bladen fäster på. Det som håller ihop bladen. Det som håller ihop dig. Skalar du av finns det kvar det där lilla embryot, kärnan, det innersta du.

Kanske ska vi fundera på vilka blad vi vill ska växa, vilka blad vi vill ha som omsluter oss, som ger rosen dess färg. Som gör dig till just dig.

Låt din inre kärna guida dig och bestämma vilka färger du vill att din ros ska ha. Din sanning. Din ros. Låt den blomma!

Klassen: 

  • Intro och sittande meditation (ca 15 min)
  • Bakåtfjäril (5 min)
  • Sittande Fjäril (5 min)
  • Slända (5 min)
  • Fyrkant med twist hö + vä (15min)
  • Halvhund /Melted heart (3 min)
  • Halvhund med twist hö + vä (6 min)
  • Sälen/Sfinx (5 min)
  • liggande twist på magen (10 min)
  • Stilla vila (10 min)
  • Sittande avslut meditation ca 15 min.

Meditation (ca 15 min): 

  • Hjärtmeditation (selfcompassion)

Händer på ditt hjärta säg högt eller tyst för dig själv:

1. Må jag vara trygg. Må jag vara frisk i kroppen och i själen. Må jag vara lycklig. Må jag ha ro i sinnet.

2. Upprepa men tänk på någon du tycker om och byt ut jag mot Må Du vara trygg….

3. Upprepa men tänk på någon du tycker mindre om, någon ovän, någon som du inte förstår….

4. Upprepa men tänk på någon person du träffat men inte känner

5. Upprepa men tänk på alla levande varelser och byt ut jag/du mot Må Vi alla vara trygga.

6. Tänk på dig själv igen. Må jag vara trygg…

Dikter/texter jag läste under klassen:

  • Ditt hjärta, mina egna ord:

Dag ut och dag in. Utan vila. Utan paus. 

Från början till slut. 

Slag för slag pumpar det ut liv. Energi. Värme.

Starkt. Med vilja. Målmedvetenhet. Utan att döma. Utan att värdera. 

Grunden. För att du ska leva. För att du ska andas. 

För att du ska gå. Skratta. Gråta. Älska. 

Fullt med energi. Passion. Kärlek.  

Ditt hjärta. Ditt innersta. Du.

Varmaste Hanna 🙏🏻❤️

Annonser

Mod

IMG_5611

”Mod är att göra saker trots rädsla.

Mod är att säga sanningen till sig själv och andra.

Mod är att möta alla sina känslor, oavsett färg.

Mod är att tro på sig själv och sin förmåga.

Mod är att tillit till livet. 

Mod är att leva.”

Under februari är intentionen på mina yinyoga klasser Mod. Tidigare pratade jag om att att skapa mellanrum (läs det blogginlägget här) för att få återhämtning men också för skapa mellanrum mellan tanke och agerande. Just för att ge dig själv möjlighet att agera medvetet utifrån dina värderingar och mål i livet.  Att våga agera utifrån det som är sant för dig. Att skapa dina värderingar utifrån vad du anser är viktigt och värdefullt och inte utifrån vad andra tycker. Att våga vara ärlig  mot dig själv och andra. Att stå upp för dig själv och det som du innerst inne vill och tycker är viktigt. För det krävs det mod.

Det krävs också mod att vara kvar och möte det som känns. Det som är obekvämt. De jobbiga på mattan, i träningen och i livet. Men det är då det är viktigt att komma ihåg att all utveckling sker när vi kliver utanför våran bekvämlighetszon, när vi möter motstånd. Hade en förändring vara enkel hade vi redan gjort den. När jag själv möter på motstånd i livet brukar jag ta med ett citat från Kaj Pollack – ”Jag får aldrig svårare utmaning än jag klarar av”. Det ger en viss tröst när det känns som jobbigast. Det ger mig en tillit till att livet vill mig väl.  En tillit till att allting passerar. Det blir alltid dag efter natt. Det gäller bara att ha modet och tilliten till livet.

Vad är mod för dig?

Varmaste Hanna

 

Glad alla hjärtans dag!

”Dag ut och dag in. Utan vila. Utan paus. Från början till slut. Slag för slag pumpar det ut liv. Starkt. Målmedvetet. Utan att döma. Utan att värdera. Grunden för att du ska leva. För att du ska andas. För att du ska gå. Skratta. Gråta. Älska. Fullt med energi. Passion. Kärlek. Ditt hjärta. Ditt innersta. Du”

Glad alla hjärtans dag!

Varmaste Hanna ❤️

Mellanrum

IMG_6187

 

”I mellanrummet råder stillhet och tystnad.

Ibland så skönt. Harmoni och lycka.

Ibland så mörkt. Kaos och sorg.

I mellanrummet tystnar tankarna och känslorna gror.

I mellanrummet får du vila och paus.

I mellanrummet landar du.

I mellanrummet råder magi”

Under januari månad har intentionen på mina yogaklasser varit ”Mellanrum”. Dels har vi under klassen  fokuserat på mellanrummet mellan övningarna, landat och bara känt in effekten av övningen. Det stora. Men framför allt det lilla, subtila. En stund att känna in sin kropp fysiskt. Vad känns? Hur känns den? osv. Ett sätt att få ökad kroppskännedom och kroppsuppfattning. Att få fysisk återhämtning. Dels att hitta mellanrummet mentalt. Att känna mellanrummet mellan tankarna. Mellanrummet mellan tanke och agerande. Att få tid att kunna agera medvetet utifrån dina värderingar, mål och värden i livet. Att varje rörelse  på mattan sker med medvetenhet och inte bara på reflex. Att träna sig på att få en kort paus mellan stimuli, yttre eller inre, och agerande. Men också att bara hitta pausen mellan tankarna för att få mental återhämtning.

Ett andetag betsår av fyra delar. Inandning. Kort Paus. Utandning. Kort paus. Så den korta paus som blir mellan in- och utandning fick under klassen symbolisera  mellanrummet. Så varje klass startade jag med ca 10 min meditation med fokus på just andningen genom att lyssna och känna in andetaget. Känns den korta pausen. Efter en stund förlängde vi andetaget och räknade till fyra på in- och utandning och till 2 i pausen. Under klassen återkom vi till andningen och dess fyra delar. Men framförallt pausen.

Jag körde två olika pass som jag varierade mellan.  Så här kommer övningarna i fall ni vill göra klasserna hemma. Hör av er om ni undrar även någon övning.  Musiken till klassen hittar ni på spotify. Sök på Yoga By Hanna och ”Heart and compassion”

Inspireras, kopiera och håll till godo!

klass 1:

  • Sittandes meditation 10 min – fokus andning. Mellanrummet.
  • Sittande fjäril 5 min
  • liggande fjäril 5 min
  • Rebound på rygg (bara ligga stilla och känna in effekten av övningarna). 2 min
  • Trollsländan (mitten, höger, vänster) 3 + 3 + 3 min.
  • Rebound på rygg 2 min
  • bananen (hö + vä med rebound mellan och efter) 5+ 5 min
  • Universell twist på rygg (hö + vä med rebound mellan och efter)5 + 5min
  • Stilla vila 5-10 min.

Klass 2:

  • Liggandes meditation 10 min – fokus andning. Mellanrummet.
  • bananen (hö + vä med rebound mellan och efter) 5+ 5 min
  • Liggandes svan Höger 5 min
  • Rooted twist 5 min
  • rebound på rygg 2 min
  • liggande svan vänster 5 min
  • Rooted twist 5 min
  • Rebound på rygg  2 min
  • sfinx/sälen 5 min
  • Rebound mage 2 min
  • Barnet 5 min
  • Twist på mage (hö + vä med rebound mellan och efter) 5 + 5min
  • Stilla vila 5-10 min.

Under  klassen läste jag mina egna ord (dikten överst) samt  ” Det lilla är det Stora” och ”Tillsammans utrotar ensam” två dikter ur Strimmor av ljus av Sofia Sivertsdotter

Varmaste

Hanna