Mellanrum

IMG_6187

 

”I mellanrummet råder stillhet och tystnad.

Ibland så skönt. Harmoni och lycka.

Ibland så mörkt. Kaos och sorg.

I mellanrummet tystnar tankarna och känslorna gror.

I mellanrummet får du vila och paus.

I mellanrummet landar du.

I mellanrummet råder magi”

Under januari månad har intentionen på mina yogaklasser varit ”Mellanrum”. Dels har vi under klassen  fokuserat på mellanrummet mellan övningarna, landat och bara känt in effekten av övningen. Det stora. Men framför allt det lilla, subtila. En stund att känna in sin kropp fysiskt. Vad känns? Hur känns den? osv. Ett sätt att få ökad kroppskännedom och kroppsuppfattning. Att få fysisk återhämtning. Dels att hitta mellanrummet mentalt. Att känna mellanrummet mellan tankarna. Mellanrummet mellan tanke och agerande. Att få tid att kunna agera medvetet utifrån dina värderingar, mål och värden i livet. Att varje rörelse  på mattan sker med medvetenhet och inte bara på reflex. Att träna sig på att få en kort paus mellan stimuli, yttre eller inre, och agerande. Men också att bara hitta pausen mellan tankarna för att få mental återhämtning.

Ett andetag betsår av fyra delar. Inandning. Kort Paus. Utandning. Kort paus. Så den korta paus som blir mellan in- och utandning fick under klassen symbolisera  mellanrummet. Så varje klass startade jag med ca 10 min meditation med fokus på just andningen genom att lyssna och känna in andetaget. Känns den korta pausen. Efter en stund förlängde vi andetaget och räknade till fyra på in- och utandning och till 2 i pausen. Under klassen återkom vi till andningen och dess fyra delar. Men framförallt pausen.

Jag körde två olika pass som jag varierade mellan.  Så här kommer övningarna i fall ni vill göra klasserna hemma. Hör av er om ni undrar även någon övning.  Musiken till klassen hittar ni på spotify. Sök på Yoga By Hanna och ”Heart and compassion”

Inspireras, kopiera och håll till godo!

klass 1:

  • Sittandes meditation 10 min – fokus andning. Mellanrummet.
  • Sittande fjäril 5 min
  • liggande fjäril 5 min
  • Rebound på rygg (bara ligga stilla och känna in effekten av övningarna). 2 min
  • Trollsländan (mitten, höger, vänster) 3 + 3 + 3 min.
  • Rebound på rygg 2 min
  • bananen (hö + vä med rebound mellan och efter) 5+ 5 min
  • Universell twist på rygg (hö + vä med rebound mellan och efter)5 + 5min
  • Stilla vila 5-10 min.

Klass 2:

  • Liggandes meditation 10 min – fokus andning. Mellanrummet.
  • bananen (hö + vä med rebound mellan och efter) 5+ 5 min
  • Liggandes svan Höger 5 min
  • Rooted twist 5 min
  • rebound på rygg 2 min
  • liggande svan vänster 5 min
  • Rooted twist 5 min
  • Rebound på rygg  2 min
  • sfinx/sälen 5 min
  • Rebound mage 2 min
  • Barnet 5 min
  • Twist på mage (hö + vä med rebound mellan och efter) 5 + 5min
  • Stilla vila 5-10 min.

Under  klassen läste jag mina egna ord (dikten överst) samt  ” Det lilla är det Stora” och ”Tillsammans utrotar ensam” två dikter ur Strimmor av ljus av Sofia Sivertsdotter

Varmaste

Hanna

 

 

 

Annonser

En reaktion på ”Mellanrum

  1. Ping: Mod | Yoga By Hanna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s