Unfold your Heart

img_8109

Tack alla som kom och yogade med mig igår ute på Östanskär.  Att få dela värme och kärlek med  andra är en lyx som jag är så tacksam för att jag får göra. Tack för att ni ger mig förtroendet. ❤️

För er som inte var med kommer här klassen med intention, övningar och ord jag läste under klassen samt lite av mina egna ord som jag delade med mig av under klassen. Är de något ni undrar över bara hör av er till mig.

Fokus och Intention: 

Kärlek och Medkänsla. Till andra men i först hand till Dig själv. Dessa tillfällen under våren är till för Dig. Att bara få ge Dig själv kärlek och värme. Vänlighet och omtanke. Det är Du som ska få vara i fokus.

Idag extra fokus på att öppna upp och släppa taget.

Mentala och känslomässiga spänningar fastnar i våra höfter.  Så när vi börjar röra om i höfterna och släpper på blockeringarna, släpper ut alla känslorna såsom rädsla, sorg och skuld, ger det ofta en känsla av lätthet och glädje. Så min intention idag är att du ska våga släppa taget om det du inte behöver. Kan vara något stort. Kan vara något litet. Bli lite lättare till sinnet. Glada höfter ger glatt sinne och ett glatt hjärta.

Klassen (80 min + tid emellan): 

  • Barnet  (5 min)
  • Fjäril (5 min)
  • Slända (5 min)
  • Draken hö/vä (10 min)
  • liggande svan hö/Vä (10 min)
  • Fyrkant hö/vä (10 min)
  • Grodan (5 min)
  • Bakåtfjäril (5 min)
  • Bananen hö/vä (10 min)
  • Stilla vila (10 min)
  • Sittande avslut  Meditation.

Meditation (ca 15 min): 

Skriv på en lapp vad du vill släppa taget om. Vik ihop lappen. Riv sönder  eller elda upp när du är redo att släppa taget!

  • Sitt tyst med händerna på hjärtat. Andas in till ditt hjärta. Andas och släpp taget.
  • Cirkulera händerna utåt med handflatan upp (3-5 min)
  • Cirkulera händerna inåt med handflatan ned (3-5 min)

Dikter/texter jag läste under klassen:

  • Öppna ditt hjärta, mina egna ord:

Öppna ditt hjärta. Lyssna på dess slag. Känns dess rytm. Dansa med och sprid ut dina vingar. Öppna upp ditt hjärta. Känn dess styrka. Känn dess värme. Känn dig! Öppna upp ditt hjärta. Möt dagen med öppenhet. Nyfikenhet. Tillförsikt. Öppna ditt hjärta. Öppna ditt inre. Visa din sårbarhet. Visa dig. Underbara du. Öppna ditt hjärta. Sprid din värme. Din kärlek. Öppna ditt hjärta. Ta emot all den kärlek som finns. Öppna ditt hjärta.

  • Tårar som hittar hem, ur boken Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 49
  • Segla ut, ur boken Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 85.
  • Unfold yourself, ord av Elin Wennman (en vän och kollega till mig).

”Unfold your heart. Open up every tiny space that has ever been closed. Unfold your heart and do not fear what is inside. Let it out, set it free. Set your soul free. Unfold your soul.

Unfold your memories. Carry them with pride because they made you. Let every corner of yourself exist. Even though the past has past, unfold your memories and let go of what has to be set free.

Unfold your body. Crave and demand the space that is yours, that you need, that you deserve, that will let you be all you can be. Unfold your body, extend, grow and never let anyone steal your space.

Unfold yourself. Breathe big, strong, proud and enjoy the space thats created for you, from inside and out.

Unfold yourself and be you.”

  • ”If You let go little, you will have a little peace. If you let go more you will have more peace. And if you let go completely, you will be free”, okänd

Mina egna tankar och funderingar: 

1. Du är inte dina tankar och känslor. 

Att släppa taget om det förflutna kan vara svårt. Minnen gör ont. Att oroa sig för framtiden gör ont. Men inget av det finns ju egentligen. Mer än i vårat huvud. Det enda som egentligen finns är ju just nu. Inte igår. Inte i morgon. Utan nu.

Då är förbi. Det som var det finns inte längre. I morgon har ännu inte skett. Om framtiden vet vi intet. Utan det ända vi har är nu. Allt annat är bara tankar, historier i vårat huvud. Tankar som skapar känslor  och fysiska förnimmelser i koppen. Och det är helt okej att få minnas och bli glad eller ledsen. Det är okej att tänka på framtiden. Drömma. Skapa mål och riktning på livets väg. Men när tankarna blir ältande eller en överdriven oro, då skapar det ett onödigt lidande och då kan det vara en tröst att inget av det egentligen finns. Att det bara är fantasier i ditt huvud. Du är inte inte dina tankar och känslor, utan du har en massa tankar och känslor. 

2. Onödigt lidande – Våra tankar förstärker

Mycket av lidandet skapar vi tyvärr själva inom oss. Det finns naturligtvis lidande eller smärta som vi inte själv skapat men oftast så skapar vi onödigt lidande. Det sker när vi försöker, medvetet eller omedvetet, anpassa verkligheten till den bild av verkligheten vi har i vårt huvud. Lidandet uppstår när vi i nuet har svårt att acceptera vår verklighet som den är. Antingen är vi i framtiden, vi önskar i stunden att verkligheten var på något annat sätt – bara jag hade en annan chef, bara barnen blir större så får jag sova mer, bara jag går den där utbildningen, bara jag köper den där saken osv. Eller så är vi kvar i det förflutna – tänk så bra det var innan den där olyckan, tänk om jag istället hade tagit den vägen osv. Just i stunden är dessa tankar inte till någon nytta. Det som varit kan vi inte göra något åt. Vi kan inte backa tiden och göra om. Vi kan heller inte göra något åt framtiden just i stunden. Det är precis om det är. Att då önska något annat hjälper inte utan det skapar eller förstärker bara det lidande/smärta som finns i botten.

3. Acceptans – Nu är nu. Det är som det ska. Det är som det är. Just nu är detta din verklighet. Acceptera. Kapitulera. 

Att acceptera verkligheten innebär inte att det inte går att förändra saker, att du för alltid måste acceptera det som är dåligt. Vill vi ändra saker måste vi förstås agera. Att drömma och sätta upp mål är nödvändigt för att kunna agera värdefullt i nuet. Mål och drömmar är din inre kompass som talar om riktningen på din väg. Vilket steg som du ska ta i nuet. Så acceptans eller medveten närvaro innebär bara att du acceptera att just nu är verkligheten så här.

När det uppstår situationer vi inte tycker om, när det är jobbigt vill vi gärna göra om verkligheten och vara någon annanstans, att det ska gå över, att det ska vara på något annat sätt. Trycka undan de jobbiga känslorna. Men det bästa är att bara acceptera livet som det är. Det är som det ska.

4. Öppna ditt hjärta och ha tillit till livet!

Det är då du kan öppna ditt hjärta för nuet. Att ha tillit till tiden. Att allting passerar. Det jobbiga som det härliga. Att bara låta saker vara som det är. Saker och ting behöver inte alltid lösas. Ibland är det bättre att bara vara i det som är och våga känna alla känslor. Att våga släppa taget. Att våga ge dig hän på djupet. Att acceptera livet som det är –  att ”just surrender”. Kapitulera. Bara låta vara.

”If You let go little, you will have a little peace. If you let go more you will have more peace. And if you let go completely, you will be free”. 

Det handlar inte alls om att ge upp. Att strunta i saker. Utan att acceptera det som sker. Att acceptera stunden, acceptera livet just nu. Utan att älta, oroa sig, förminska eller förstora. Bara låta saker vara precis som det är i stunden. Att inte låta tankarna skapa onödigt lidande som egentligen inte finns i nuet.

Ha tillit! Ha tillit till att livet vill dig väl! Ha tillit till att du inte får svårare utmaningar i livet än du klarar av. Och kom ihåg att varje stund – är första stunden av resten av ditt liv. Det är nu. 

Varmaste

Hanna

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s