Yinyoga för atleter – Cyklisten

IMG_2766

På tisdagar på mina yinyoga klasser har jag haft fokus på dig som tränar. Senaste klasserna har cyklisten varit i fokus. Som cyklist blir du bla kort i höftböjarna  men också  stel i bröstrygg då man sitter böjd framåt med framåt roterande axar. Så under klassen har vi kört övningar för att komma åt höftböjarna/ljumskar men även utsida höfter samt förstås bröstrygg. Dessa övningar har jag kört. Musik hittar ni på spotify – Yoga By Hanna- YYFA.  För bilder på några av övningar se instagram (Yoga By Hanna)

  • Breda barnet alt grodan
  • Fyrkant (hö + vä)
  • Draken (Hö + vä)
  • Melted heart
  • Bakåtfjäril
  • Stilla vila

Varför ska du då köra yinyoga om du tränar. Här här tre skäl:

  1. Du förebygger skador och ta bort en hel del smärta genom att du mjukar upp bindväven och stärker ligament och leder.
  2. Effektiv återhämtning fysiskt som mentalt genom att du slappnar av i muskler och får en stund att bara vara utan krav på prestation. När du tränar bryter du ned kroppen. Det är först vid vilan som du kan ta till dig all träning.
  3. Mental träning genom att träna dig på att vara stilla en längre tid (3-5 minuter, tålamod!) men också att hitta mellanrum mellan tanke och agerande. Ett mellanrum där du får möjlighet att välja på vilka tankar du ska agera på och då agera medvetet utifrån dina mål och värderingar.

Har du frågor och funderingar så bara hör av dig.

Varmaste Hanna 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s