Heart and Compassion – Medkänsla och acceptans

 

IMG_9538

Ibland kör livet ihop sig och tiden räcker inte till. Då gäller det att prioritera det som är viktigt – min familj och min hälsa. Så därför har jag inte hunnit skriva något blogginlägg om den senaste klassen jag hade ute i Östanskär. Men här kommer nu övningarna och delar av de ord som jag delade med mig av under klassen. Som vanligt håll till godo, inspireras och kopiera.

Intention och fokus denna gång var medkänsla och acceptans.

Dalai lama ska ha sagt:

”Om du vill att andra ska vara lyckliga visa medkänsla. Om du vill vara lycklig visa medkänsla”

Det ligger något i detta. För att kunna ge till andra och känna för andra måste vi kunna känna för oss själva. Vi har en förmåga att skapa historier om oss själva och andra som inte är sanna. Om vi börjar med oss själva och våra berättelser kan vi kanske också inse de osanna historierna vi skapar om andra. Så genom ökad medkänsla om dig själv kan du också ge större medkänsla för andra. Att försöka att skapa berättelser om dig själv och andra som rymmer medkänsla och kärlek.

Att visa medkänsla för sig själv är egentligen inte annorlunda än att ha medkänsla för andra. Till andra visar vi ofta medkänsla genom att erbjuda förståelse och vänlighet när de misslyckas eller gör misstag, snarare än att döma dem hårt. Medkänsla innebär också att att vi inser att de är inte bara jag som lider och att det är mänskligt att fela, göra misstag, att ha ont, att vara ledsen. Att ha jobbigt. Medkänsla är även medveten närvaro istället för överanalysera. Att vara i nuet. Inte trycka undan. Inte förstärka eller förminska. Utan bara låta saker vara som det är i stunden. Precis som det är. Acceptera att just nu är detta din verklighet. Det är okej. Det är som det ska.

Självmedkänsla innebär att du agerar på samma sätt mot dig själv när du har en svår tid, misslyckas eller märker något du inte tycker om dig själv. I stället för att bara ignorera din smärta med hårdhet och tryckta undan. Så berättar du istället för dig själv – det här är verkligen svårt just nu,  hur kan jag trösta och bryr mig om mig själv i detta ögonblick?

Du kommer aldrig lyckas! Du kan inte göra det där! Du är inte klok.  Hur kan du?

Skulle du säga så till en vän? Antagligen inte. Vi är så mycket tuffare mot oss själva än vi är mot andra. Försök att se på dig själv som en mormor ser på sitt barnbarn. Var snäll mot dig själv. Visa respekt och omtanke. Lär dig att kunna säga förlåt inte bara till andra utan till dig själv. Att inte klandra dig själv för något du sagt, något du gjort, inte sagt, inte gjort. Öva dig på att säga snälla saker till dig själv dagligen så kanske du inte säger lika hårda ord nästa gång du hamnar i en svår situation. Bitterhet och ilska. Klander och ältande är som parasiter som äter upp dig inifrån. Som tär på din glädje. Så våga förlåta dig själv och andra.

Förlåtelse handlar inte om att släppa någon annan fri, utan utan om att frigöra oss själva. Förlåtelse kräver inte försoning, att man stryker ett streck över det som hänt och tar upp relationen på nytt. Inte heller innebär förlåtelse att skulden som den som sårat dig bär blir mindre – det är bara ett sätt för dig att släppa negativa tankar och känslor.

Lidande är en del av livet. Det är viktigt att komma ihåg. Likaså att alla andra känner likadant. Alla kämpar med saker i sina liva. Du är inte ensam. Att också komma ihåg att vi är inte våra tankar eller känslor. Utan vi har en massa känslor och tankar. Alla lika viktiga, lika okej att känna. Att alla känslor har en funktion. Säger dig någonting. Iaktta vilka känslor/tankar som dyker upp. Det är okej att känna så här. Det är okej att du är här. Låta det vara där. Omfamna dig själv. Ge dig själv en kram.  Bli din egen bästa vän.

”Dag ut och dag in. Utan vila. Utan paus. Från början till slut.
Slag för slag pumpar det ut liv. Energi. Värme.
Starkt. Med vilja. Målmedvetenhet. Utan att döma. Utan att värdera.
Grunden. För att du ska leva. För att du ska andas.  För att du ska gå. Skratta. Gråta. Älska.
Fullt med energi. Passion. Kärlek.
Ditt hjärta. Ditt innerste. Du. ” //ord By Hanna

Dessa övningar körde vi:

  • Breda barnet  (5 min)
  • Breda barnet med twist Hö + vä (10 min)
  • Hel eller halv knut hö + vä ( 10 min)
  • Bakåtfjäril (5 min)
  • framåtfällning (5 min)
  • Happy Baby (5 min) 
  • liggande svan på rygg + liggande twist – hö/Vä (20 min)
  • Sfinx (5 min)
  • Liggande twist på mage hö + vä (10 min) 
  • Bananen hö/vä (10 min) 
  • Stilla vila (10 min) 
  • Sittande avslut eller liggandes.  Meditation.

Meditation (ca 15 min): 

  • Hjärtmeditation (selfcompassion)

 Händer på ditt hjärta säg högt eller tyst för dig själv:

1. Må jag vara trygg. Må jag vara frisk i kroppen och i själen. Må jag vara lycklig. Må jag ha ro i sinnet.

2. Upprepa men tänk på någon du tycker om och byt ut jag mot Må Du vara trygg….

3. Upprepa men tänk på någon du tycker mindre om, någon ovän, någon som du inte förstår….

4. Upprepa men tänk på någon person du träffat men inte känner

5. Upprepa men tänk på alla levande varelser och byt ut jag/du mot Må Vi alla vara trygga.

 

varmaste Hanna 

 

Annonser

Relax & Renew

relax2

Jag är så glad och stolt att få meddela att jag tillsammans med Malin Bonde på NIMA- hälsoutveckling (som dessutom blivit nominerad till årets företagare) kommer hålla en heldag ute på Östanskär den 18 augusti med fokus på stresshantering, mental träning, yinyoga och mindfulness. Allt det som jag brinner för.

Så här kommer en inbjudan till en dag jag hoppas ni alla vill komma på.

Stresshantering ◊ Mental träning ◊ Yinyoga ◊ Mindfulness

Yoga by Hanna och NIMA-hälsoutveckling bjuder in till en dag för återhämtning, inspiration och gemenskap. Vårt mål är att du efter avslutad workshop ska känna dig avslappnad och fylld av förnyad energi.

Dagen kommer innehålla stresshantering, mental träning, yinyoga och mindfulness.

Aktiviteterna kommer variera mellan föreläsning, eget arbete kring olika verktyg/övningar, yogaklass, diskussion och varande i naturen. 

Alla deltar efter sina förutsättningar och förmåga. 

Trygghet, inspiration och glädje är vårt huvudsakliga budskap.

När: 18 augusti

Var: Östanskär Jakt och Konferens

Tid: 10.00 – 16.00

Självinvestering: 850:-

I priset ingår lunch, fika och arbetsmaterial.

Anmäl till 01hanna@hotmail.se eller info@nimahalsoutveckling.se så snart som möjligt, dock senast 31 juni.

Varmt välkomna!

/Hanna och Malin

Yoga Östanskär – Lekfullhet

I lördags var det äntligen dags för yoga och meditation ute i Östanskär. En solig dag med magisk utsikt och som passade perfekt för klassens intention som var lekfullhet. Att inte alltid vara så allvarlig i sin praktik, i livet eller i träningen. Eller att alltid ta sig själv på så stort allvar. Att få vara lekfull och nyfiken. Att njuta. Att Skratta. Att Göra det Du känner för. Finns inga rätt eller fel. Utforska. Känna in. Vad behöver Du just idag. Ge Dig själv kärlek, njutning och välbehag.

Att vara lekfull innebär inte bara att du ska leka, spela, dra vitsar eller att ha kostymer och skämtböcker. Att vara lekfull innebär snarare att vara öppen, sårbar, att våga släppa taget. Att släppa kontrollen och att ha tillit. Lekfullhet handlar om att vara lyhörd. Att vara öppen för alla tillfällen. Att vara avslappnad, mottaglig och framför allt närvarande. När vi är det kan vi improvisera mer och vara mer kreativ.

Det är just förmågan att ta vara på ögonblicken som gör det möjligt att vara lekfull och det är egentligen inte svårt att vara lekfull. Det svåra är att låta sig själv vara lekfull, att erkänna möjligheten. De krävs också ofta mod att acceptera inbjudan. För ofta vågar vi inte släppa kontrollen. Vi är rädda för att misslyckas. Vi riskerar att bli skrattad åt, känna oss dumma, tyckas vara barnsliga, kanske rent av galen. Men om vi har modet att vara mer lekfull. Mer öppen för nuet och det som sker. Släppa kontrollen. Så kommer vi få så mycket mer glädje i livet. Så våga släppa loss. Våga fånga stunden och skratta mer. Ta ögonblicken när de kommer och inte sedan. This is it! Livet är nu och det går inte på repeat. Det är nu. 🙏🏻❤️

Nedan kommer själva klassen och de ord/dikter jag läste under klassen. 

Klassen (ca 2 timmar): 

  • Sittande meditation. (5min)
  • Alla fyra. Katt/ko och barnet/cåbran (5 min)
  • Draken hö (5 min)
  • Halv Sadel hö (5 min) 
  • halv knut (5 min)
  • Rebound –  rygg. (5 min)
  • Draken hö (5 min)
  • Halv Sadel hö (5 min) 
  • halv knut (5 min)
  • Rebound –  rygg. (5 min)
  • Grodan (5 min)
  • Valpen (5 min) 
  • Sälen (5 min) 
  • liggande twist på magen hö+ vä (5 min))
  • bakåtfjäril (5 min)
  • Stilla vila (10 min). 
  • Gåendes Mediation. (5 min)

Dikter/texter jag läste under klassen:

  • Lekfullhet, ur boken Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 21.
  • Som om, ur boken Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 45.
  • Spontanitet och äventyr, Strimmor av Ljus av Sofia Sivertsdotter, sid 613
  • Ord av Cecilia Gustavsson 

Du tar hand om en varelse – en human BEING. Genom att inte förvägra henne vatten när hon är törstig, eller rätt näring när hon behöver. Du tar hand om kroppen med sinnliga upplevelser – doft, smak, beröring och rörelse – som är det hon lever av. I retur får du lojalitet och glädje, en vän och beskyddare. En healer, dit du kan vända dig för tröst, lugn och läkning av psyket. 

Låt kroppen säga det du inte kan formulera i ord, ta emot trygghet av värme från lår och mage när du kurar ihop dig i yogapositioner eller låt en en nertryckt självkänsla få blomma upp i en stark och villig kropp

 Hon kom till jorden samtidigt med dig som din rådgivare och din kompanjon. En skilsmässa är omöjlig – så försök att göra äktenskapet lyckligt. Genom att kommunicera och ha passionerat lustfyllt roligt. Genom att lära dig att lyssna på hennes unika behov och att våga be om vad du vill ha. Att ibland leda och vårda, och ibland bli ledd och helad av henne. Att tala med respekt och inte mobba, håna, kritisera. Eller det värsta, att låtsats som om hon inte finns, eller spelar någon roll. Att förvägra henne din uppmärksamhet.

Håll till godo och inspireras! 

Hör av er om ni undrar över något. 

Varmaste Hanna ❤️