Heart and Compassion – Medkänsla och acceptans

 

IMG_9538

Ibland kör livet ihop sig och tiden räcker inte till. Då gäller det att prioritera det som är viktigt – min familj och min hälsa. Så därför har jag inte hunnit skriva något blogginlägg om den senaste klassen jag hade ute i Östanskär. Men här kommer nu övningarna och delar av de ord som jag delade med mig av under klassen. Som vanligt håll till godo, inspireras och kopiera.

Intention och fokus denna gång var medkänsla och acceptans.

Dalai lama ska ha sagt:

”Om du vill att andra ska vara lyckliga visa medkänsla. Om du vill vara lycklig visa medkänsla”

Det ligger något i detta. För att kunna ge till andra och känna för andra måste vi kunna känna för oss själva. Vi har en förmåga att skapa historier om oss själva och andra som inte är sanna. Om vi börjar med oss själva och våra berättelser kan vi kanske också inse de osanna historierna vi skapar om andra. Så genom ökad medkänsla om dig själv kan du också ge större medkänsla för andra. Att försöka att skapa berättelser om dig själv och andra som rymmer medkänsla och kärlek.

Att visa medkänsla för sig själv är egentligen inte annorlunda än att ha medkänsla för andra. Till andra visar vi ofta medkänsla genom att erbjuda förståelse och vänlighet när de misslyckas eller gör misstag, snarare än att döma dem hårt. Medkänsla innebär också att att vi inser att de är inte bara jag som lider och att det är mänskligt att fela, göra misstag, att ha ont, att vara ledsen. Att ha jobbigt. Medkänsla är även medveten närvaro istället för överanalysera. Att vara i nuet. Inte trycka undan. Inte förstärka eller förminska. Utan bara låta saker vara som det är i stunden. Precis som det är. Acceptera att just nu är detta din verklighet. Det är okej. Det är som det ska.

Självmedkänsla innebär att du agerar på samma sätt mot dig själv när du har en svår tid, misslyckas eller märker något du inte tycker om dig själv. I stället för att bara ignorera din smärta med hårdhet och tryckta undan. Så berättar du istället för dig själv – det här är verkligen svårt just nu,  hur kan jag trösta och bryr mig om mig själv i detta ögonblick?

Du kommer aldrig lyckas! Du kan inte göra det där! Du är inte klok.  Hur kan du?

Skulle du säga så till en vän? Antagligen inte. Vi är så mycket tuffare mot oss själva än vi är mot andra. Försök att se på dig själv som en mormor ser på sitt barnbarn. Var snäll mot dig själv. Visa respekt och omtanke. Lär dig att kunna säga förlåt inte bara till andra utan till dig själv. Att inte klandra dig själv för något du sagt, något du gjort, inte sagt, inte gjort. Öva dig på att säga snälla saker till dig själv dagligen så kanske du inte säger lika hårda ord nästa gång du hamnar i en svår situation. Bitterhet och ilska. Klander och ältande är som parasiter som äter upp dig inifrån. Som tär på din glädje. Så våga förlåta dig själv och andra.

Förlåtelse handlar inte om att släppa någon annan fri, utan utan om att frigöra oss själva. Förlåtelse kräver inte försoning, att man stryker ett streck över det som hänt och tar upp relationen på nytt. Inte heller innebär förlåtelse att skulden som den som sårat dig bär blir mindre – det är bara ett sätt för dig att släppa negativa tankar och känslor.

Lidande är en del av livet. Det är viktigt att komma ihåg. Likaså att alla andra känner likadant. Alla kämpar med saker i sina liva. Du är inte ensam. Att också komma ihåg att vi är inte våra tankar eller känslor. Utan vi har en massa känslor och tankar. Alla lika viktiga, lika okej att känna. Att alla känslor har en funktion. Säger dig någonting. Iaktta vilka känslor/tankar som dyker upp. Det är okej att känna så här. Det är okej att du är här. Låta det vara där. Omfamna dig själv. Ge dig själv en kram.  Bli din egen bästa vän.

”Dag ut och dag in. Utan vila. Utan paus. Från början till slut.
Slag för slag pumpar det ut liv. Energi. Värme.
Starkt. Med vilja. Målmedvetenhet. Utan att döma. Utan att värdera.
Grunden. För att du ska leva. För att du ska andas.  För att du ska gå. Skratta. Gråta. Älska.
Fullt med energi. Passion. Kärlek.
Ditt hjärta. Ditt innerste. Du. ” //ord By Hanna

Dessa övningar körde vi:

  • Breda barnet  (5 min)
  • Breda barnet med twist Hö + vä (10 min)
  • Hel eller halv knut hö + vä ( 10 min)
  • Bakåtfjäril (5 min)
  • framåtfällning (5 min)
  • Happy Baby (5 min) 
  • liggande svan på rygg + liggande twist – hö/Vä (20 min)
  • Sfinx (5 min)
  • Liggande twist på mage hö + vä (10 min) 
  • Bananen hö/vä (10 min) 
  • Stilla vila (10 min) 
  • Sittande avslut eller liggandes.  Meditation.

Meditation (ca 15 min): 

  • Hjärtmeditation (selfcompassion)

 Händer på ditt hjärta säg högt eller tyst för dig själv:

1. Må jag vara trygg. Må jag vara frisk i kroppen och i själen. Må jag vara lycklig. Må jag ha ro i sinnet.

2. Upprepa men tänk på någon du tycker om och byt ut jag mot Må Du vara trygg….

3. Upprepa men tänk på någon du tycker mindre om, någon ovän, någon som du inte förstår….

4. Upprepa men tänk på någon person du träffat men inte känner

5. Upprepa men tänk på alla levande varelser och byt ut jag/du mot Må Vi alla vara trygga.

 

varmaste Hanna 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s