Peace and Mind

IMG_0171IMG_0176

I lördags var det äntligen dags för yinyoga ute i vackra Östanskär. Jag slås varje gång av hur tacksam jag är för att jag får denna möjlighet att guida andra människor in i yinyogans underbara värld. Det är något magiskt som händer när vi får stanna upp, släppa på alla måsten och krav. En stund att bara få vara i stillhet och tystnad. Så tusen tack alla ni som kom och gjorde min lördag. Jag är så glad och tacksam. 

Just denna lördag var det lite extra fokus på stillhet, närvaro och tålamod för mental vila och inre ro. En lugn och mjuk klass där stillheten och tystnaden fick skapa en känsla av trygghet. En stund för återhämtning mentalt och fysiskt. En stund för själslig ro. En stund att tanka ditt själsliga rum. Ombonat. Varmt. Mjukt. Varsamt. Som en kokong av stillhet.

”Ibland så skönt att bara få vara. Utan krav. Utan mål. Bara flyta med. Upp och ned. Känna tyngdlöst. Känna lätthet. Stillhet. Ro.”

Under klassen pratade jag om bl.a. mellanrummet. Att i mellanrummet får du en chans till återhämtning mentalt. En tystnad. En stillhet. Ett lugn. Här och nu. Det enda som egentligen finns. Gårdagens händelser kan du inte göra något åt. Morgondagen kan vi bara fantisera om. Imorgon har ännu inte hänt. Igår är passé. Inget av det finns mer än i våra tankar. Som minnen och drömmar. Livet är här och nu. Försök att så ofta som möjligt i din vardag att uppleva saker i nuet. Med dina fem sinnen. Att dofta. Att se. Att känna. Att lyssna. Att smaka. Att vara här och nu. Att känna stillheten mellan tankarna. Att få mental  återhämtning.

”I mellanrummet råder stillhet och tystnad. Ibland så skönt. Harmoni och lycka. Ibland så mörkt. Kaos och sorg. I mellanrummet tystnar tankarna och känslorna gror. I mellanrummet får du vila och paus. I mellanrummet landar du”

Vidare pratade jag lite om att i yinyogan får vi öva vårat tålamod genom att vi håller positionerna en längre tid (ca 5 min) och i stillhet. Det är inte ofta i vardagen som vi blir stilla och gör ingenting. Så när vi blir stilla på mattan övar vi vårt tålamod. Att ha tålamod att vara med det som är. Utan att förändra, utan att ta bort eller förstärka. Att nu är nu. Det är som det ska. Det är som det är. 

”Tåla och Mod.

Tåla som i tolerera. Att utstå.

Mod som att våga trotsa rädslan. 

Mod att tåla allt som känns i livet.

Mod att låta tiden ha sin gilla gång.

Att inte stressa. Att inte skynda. Att vänta. 

Att ha tålamod. ” 

När det uppstår situationer vi inte tycker om, när det är jobbigt vill vi gärna göra om verkligheten och vara någon annanstans, att det ska gå över, att det ska vara på något annat sätt. Vi vill trycka undan de jobbiga känslorna. Men allting passerar. Det jobbiga. Det härliga. Som årstidens skiftningar. Det blir alltid sommar efter vinter. Det blir alltid dag efter natt.  Att ha tillit till att solen alltid skiner även när det är molnigt. Att påminna sig om att när det regnar att vattnet behövs för växtligheten. Att ha tillit.  Att ha våga släppa taget.”Just surrender”. Kapitulera. Bara låta vara.

Det handlar verkligen inte alls om att ge upp. Att strunta i saker eller att acceptera orättvisor. Utan det handlar endast om om att acceptera det som sker i stunden, livet just nu. Utan att älta, oroa sig, förminska eller förstora. Att inte låta tankarna skapa onödigt lidande som egentligen inte finns i nuet. Det kan förstås för framtiden finnas massa saker att göra för att förhindra att samma sak händer igen eller förbättra saker. Men just i stunden är det som det är. Att acceptera nuet. 

Och kanske tålamod framför allt  handlar om att ha tillit! Ha tillit till att livet vill dig väl! Ha tillit till att du inte får svårare utmaningar i livet än du klarar av. Tillit till dig själv och andra. Och kom ihåg att varje stund – är första stunden av resten av ditt liv. Det är nu. This is it. 

Sist pratade jag om att när vi blir stilla. Tysta.  Blir det ofta väldigt tydligt hur vi mår.  Vi uppräcker ofta att det sällan blir tyst. Plötsligt hör vi våra egna tankar tydligare och vi lägger  märke till brus av ljud omkring oss. De är kanske då vi hör på riktigt. 

När vi får tillfälle att tänka en tanke till slut, att fullfölja en tankegång, blir det lugnare inom oss och pulsen stabilisera. Om vi tränar oss på att vara i helt tystnad emellanåt blir  vi bättre på att lyssna både på oss själva men också i möten med andra. 

”Då man vänder ryggen till den yttre världen gläntas det på porten till den inre. Tankar kan gro, känslor bejakas och vägar anas. Jag behöver tid i stillhet för att smälta alla intryck och vänta in min själ. Om man ständigt är i rörelse glider man lätt förbi sig själv. Ingenting kan växa i en jord som jämt plöjs upp”  text ur boken Längtan som visar vägen av Patricia Tudor -Sandahl.

Så låt tystnaden och stillheten guida.  Låt stillheten få omfamna. Som en kokong av stillhet. 

Nästa gång här på Östanskär kommer vara den 24 november  kl 09.00-12.00, se info här, och så blir det avslut den 15 december, se info här.

Nedan får du de övningar vi körde under själva klassen. Musiken hittar du på spotify spellista Peace & Mind.

Inspireras, kopiera och använd mer än gärna. Har Du frågor om någon övning hör av dig. 

Klassen ca 2 timmar: 

  • Intro. Sittande – Andningsmeditation – 10-15 min
  • Sittande fjäril 5 min
  • Trollslända Mitten, hö och vä, ca 10 min
  • Rådjuret med twist hö 5 min
  • Liggande Svan hö 5 min
  • Rådjuret med twist vä 5 min
  • Liggande Svan vä 5 min 
  • Barnet 5 min
  • Halv knut (hö + vä) 10 min
  • bakåtfjäril 5 min
  • liggande twist rygg (hö + vä) 10 min 
  • stilla vila 10-15 min

kram Hanna

Annonser