Inre Lugn

IMG_0928

Förra lördagen var det dags att få en lugn och skön start på dagen ute i Östanskär. I mitt innersta önskar jag att jag skulle få ägna mig mer eller mindre heltid åt detta. Det ger mig så oerhört mycket att få guida andra människor till att hitta tillfällen till såväl fysisk som mental återhämtning. Inte bara på mattan utan även i sitt vardagliga liv. Att hitta tillfällen då man kan få släppa på krav och prestation, stilla kropp och själ och bara få vara en stund.

Intention under våren är att finna ett inre lugn och stärka dig mentalt genom att fokusera på avslappning, andning och mental träning.

Avslappning  Både mentalt och fysiskt. Att få möjlighet att sänka sin grundspänning vilket är en förutsättning för att stå stabilt men också kunna stärka sig mentalt. När vi är avslappnade så fungerar både kroppen och hjärnan bättre. Vi tänker bättre och mår bättre. Sedan händer ju livet även för den som har låg grundspänning. Livet drabbar alla.  Men om du har en låg grundspänning så är det lättare eller i vart fall mindre jobbigt att tackla jobbiga situationer. Ta liknelsen med glaset som är fullt. Då räcker det med en droppe för att det ska bli översvämning. Men är det en lägre nivå i glaset så märks knappt droppen och det blir inte heller översvämning. Och samma är det med oss. Vi klarar bättre jobbiga händelser i livet om vi från början har en låg grundspänning. Det blir inte en katastrof varje gång. 

Andning – Yin yoga är ett sätt att sänka sin grundspänning eftersom vi är avslappnade i våra muskler och håller längre tid i positionerna, 3-5 minuter. Andningen är ett annat sätt att sänka grundspänningen. Med hjälp av andningen kan vi lugna ned kroppen och få en lägre grundspänning. Om du tränar dig på att kontrollera andningen och sänka andningsfrekvensen så kan du använda det överallt när du befinner dig i en jobbig situation. Jag behöver bara börja tänka på andningen så blir jag lugnare. Andetaget blir långsammare. Kroppen lugnare ned sig. Jag får ett lite mellanrum. Jag tänker klarare och kan agera mer medvetet, värdefullt och utifrån en lite tryggare grund.

Mental träning – Yinyoga handlar mycket om tålamod, acceptans och tillit. Det handlar också om att i stillheten och tystnaden bli medveten om sina tankar och öva sig på att kunna skapa ett mellanrum mellan en tanke och en rörelse. Att skapa ett mellanrum och ett utrymme där det finns möjlighet att välja vilka tankar du vill agera på. Att med tankens kraft skapa din berättelse och det liv som du vill leva.

Under första tillfället som var i lördags var fokus på avslappning och att sänka grundspänningen.  Det andra tillfället som är den 13 april kommer fokus ligga andningen och sista tillfället som är den 25 maj kommer fokus ligga mental träning och tankens kraft. Upplägget kommer vara den samma varje gång – andningsövning, yinyoga och kroppsskanning/djupavslappning.

Förra lördagens klass bestod av följande positioner i fall du vill yoga hemma. Spellista hittar du på Spotify.  Har du frågor om någon position så bara hör av dig. Så kan du få bilder.

  • Intro. Sittandes position.  Andningsövning. Boxandning. ca 15 min
  • Sittande fjäril 5 min
  • Trollsländan 5 min
  • Bakåtfjäril 5 min
  • Fyrkant Hö + vä 10 min
  • Barnet med twist hö + vä 10 min
  • Sfinx 5 min
  • Liggandes twist på mage hö + vä 10 min
  • Bananen Hö + vä 10 min 
  • Liggandes twist på rygg hö + vä 10 min 
  • kroppsskanning/djupavslappning 20 min

Under klassen läste jag följande texter ur boken 365 ord för dagen- texter för styrka och sinnesro av Sofia Sivertsdotter.

  • Kropp och själ, s 88.
  • Inifrån och ut, s 89 
  • Lyssna på själen, s 126

Nästa tillfälle kommer vara den 13 april 2019 kl 9-12. Anmälan gör du 01hanna@hotmail.se

Ha en fortsatt trevlig helg och hoppas vi ses den 13 april.

Varmaste

Hanna

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s