Inre lugn – Vårstädning

IMG_3544

Foto Sofia Holger http://cyklamedsofia.com

Med våren kommer ljuset. Nya knoppar slår ut. Nya vägar tinas fram. Det är dags att damma av hemmets inre vrå. 

Dags att öppna upp fönsterna till ditt hem och inre själ. Vädra ut och släppa in frisk luft. Fylla lungorna och din inre hamn med syre och doft av vår. 

Låt andetaget städa kropp och själ. Andas in nya drömmar och andas ut gammalt skräp. Låt andetaget inspirera och vägleda. Hitta nya vägar, hopp och tro. 

Låt andetaget rensa bland tankar och känslor. Låt andetaget vara ankaret mellan kropp och sinne – som en tydlig bro. Med ny energi tar jag mig an livets vägar med ett inre lugn och ro. //Hanna 

Den 14 april höll jag en yinyoga klass ute på Östanskär med fokus på inre lugn och att städa kroppen genom att fokusera på andetaget och öppna upp i bröstkorgen. Andetaget var i fokus hela klassen och vi lät andetaget städa kropp och själv. Att Andas in ny frisk luft. Att andas ut det gamla. 

Livet händer mellan två andetag. Vi föds med första inandning av luft i lungorna och vi dör med en sista utandning. Vi andas ca 10 miljoner andetag per år.  Det är livsuppehållande och din andning påverkar dig mer än du tror. När tankarna rusar runt och är oroliga andas vi ytligt. När vi är närvarande, avslappnade i kroppen och öppna i sinnet blir andningen djupare. Andningen är som en bro mellan kropp och sinne. När du andas medvetet, långsamt och djupt kommer sinnet tillbaka till kroppen. Det hjälper dig att bli mer medveten och mer levande i nuet. 

En förutsättning för att stå stabilt men också kunna stärka sig mentalt är att din grundspänning är lagom.  När vi är avslappnade så fungerar både kroppen och hjärnan bättre. Vi tänker bättre och mår bättre. Sen händer ju livet även för den som har låg grundspänning. Livet drabbar alla.  

Med hjälp av andningen kan vi lugna ned kroppen och få en lägre grundspänning. Om du tränar dig på att kontrollera andningen och sänka andningsfrekvensen så kan du använda det överallt när du befinner dig i en jobbig situation. Jag behöver bara börja tänka på andningen så blir jag lugnare. Andetaget blir långsammare. Kroppen lugnare sig. Jag får ett lite mellanrum. Jag tänker klarare och kan agera mer medvetet och från en lite tryggare grund. 

Andningen är också ett sätt reglera vår sinnesstämning. Att lugna ned andningen gör att kroppen lugnar ned sig och vi blir mindre stressade. Vi kan genom att förändra vår andning också förändra hur livet känns. Din andning avslöjar vilken känsla som upptar dig, om du är stressad eller avslappnad. Genom att lära dig att bli uppmärksam på dina andetag kan du stärka förmågan att styra ditt eget inre tempo, reglera upp eller ner din energi. Andningen kan således påverka hur vi mår. 

Det förstås viktigt att vi andas men kanske ännu viktigare hur vi andas. Det är mycket som påverkar vårt andningsmönster. Att lugna ned andningen gör att kroppen lugnar ned sig. Vi blir mindre stressade. Vi blir mer kreativ, social och lycklig och det förbättra din kommunikationsförmåga. 

Om du andas genom näsan med tysta, jämna, långsamma och djupa andetag så kan det hjälpa dig med att få mer energi, sova bättre, minskad stress, minskad smärta och värk och stabilisera känslor och blodtryck. Kort och gott – En bra andning ger en bra hälsa! 

Nästa gång ute på Östanskär är den 25/5 och då  blir det avslutning för denna termin. Vi avrundar temat Inre lugn med fokus på mental träning och tankens kraft. Jag hoppas vi ses. Anmäl till mig genom att maila 01hanna@hotmail.se

Varmaste Hanna

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s