Breath & Mind – Tankens kraft

img_2742

IMG_2112

Under våren har jag hållit en kurs i 3 delar i yinyoga och meditation ute på Östanskär och sista tillfället var idag. Intention under våren har varit att finna ett inre lugn och stärka dig mentalt genom att fokusera på avslappning, andning och mental träning. Fokus idag var tankarna och tankens kraft och hur yinyogan kan vara ett sätt att stärka dig mentalt. Mental tärning kan man, precis som med allting annat, förstås träna på många olika vis. Men en bra grund för att jobba med din mentala förmåga är att kunna slappna av. 

Första tillfället pratade jag just om avslappning, både mentalt och fysiskt. Att träna dig på att slappna av, vilket alltid inte är så lätt och att sänka din grundspänning.  När vi är avslappnade så fungerar både kroppen och hjärnan bättre. Vi tänker bättre och mår bättre. Sedan händer ju livet även för den som har låg grundspänning och mår stabilt. Livet drabbar alla.  Men om du har en låg grundspänning så är det lättare eller i vart fall mindre jobbigt att tackla svåra situationer. Ta liknelsen med glaset som är fullt. Då räcker det med en droppe för att det ska bli översvämning. Medan när det är en lägre nivå i glaset så märks knappt droppen. Och samma är det med oss. Vi klarar bättre jobbiga händelser i livet om vi från början har en låg grundspänning. Det blir inte en katastrof varje gång. 

Ett sätt att sänka grundspänningen är med hjälp av yinyoga men också genom att fokusera på andningen, vilket var fokus vid andra tillfället. Med hjälp av andningen kan vi lugna ned kroppen och få en lägre grundspänning. Om du tränar dig på att kontrollera andningen och sänka andningsfrekvensen så kan du använda det överallt när du befinner dig i en jobbig situation. Jag behöver bara börja tänka på andningen så blir jag lugnare och andetaget blir långsammare. Kroppen lugnar ned sig. Jag får ett lite mellanrum. Jag tänker klarare och kan agera mer medvetet och från en liten tryggare grund. 

Yinyoga handlar mycket om tålamod, acceptans och tillit som är en form av mental träning. Att ha tålamod – att ha mod att vara kvar oavsett vad som dyker upp på mattan. Att stanna kvar fast det känns tufft. Att ha tålamod till att tiden gör jobbet. Acceptans handlar om att acceptera här och nu utan att förändra eller ta bort. Det är som det är. Det är som det ska. Tillit till att livet vill dig väl och till att allting passerar. Så även denna stund. Det blir alltid dag efter natt. Solen finns alltid där bakom molnen. I Yinyoga får du också tillfälle att i stillheten och tystnaden bli medveten om dina tankar och öva dig på att kunna skapa ett mellanrum mellan en tanke och en rörelse. Att skapa ett utrymme där det finns möjlighet att välja vilka tankar du vill agera på. Att välja dina tankar. Att skapa din story, ditt drömliv. Ditt värdiga varför. 

”Det kan verka som de som händer avgör hur du mår. Tänk om det istället är sant att det är dina tankar om det som händer som avgör hur du mår”.

Dessa ord från Kay Pollak ger mig tröst. Det är ibland en tröst att veta att jag kan påverka hur jag mår genom mina tankar, att vilka tankar jag lägger energi på också påverkar mitt mående. Men det är också en tröst att tankar är bara tankar. De kan vara sanna. De kan vara osanna. De kan vara drömmar och visioner.

 

Att uppmärksamma och att välja vilka tankar du vill ge energi 

Cecilia Durberg skriver så fint i sin bok Lejonagendan om just tankens kraft och att vi med hjälp av våra tankar faktiskt kan skapa vår egen story. Dina egna mål, ditt varför. Din mening. Ditt syfte. Ditt värdiga varför. Det är din berättelse och du kan alltid välja att berätta en ny. Du kan styra dina tankar att berätta den story eller berättelse du vill ha. Och att den alltid går att ändra. För tankar är just bara tankar. De säger inte alltid sanningen om verkligheten. Tankar kan ta dig framåt i tiden, bakåt i tiden, in i fantasier, oro eller avslappning.

För att kunna skapa en bra grund och kunna välja tankar behöver du  först bli uppmärksam på vilka tankar som kommer i olika situationer, då kommer du snabbt märka vilka tankar som är återkommande och som kanske får för mycket plats och uppmärksamhet. Att försöka identifiera vilka tankar som går på repeat utan att du kanske vet om det. Att försöka stoppa dem och istället ge andra tankar mer energi. Tankar som ger dig energi och mer tillfredställelse. Vill du skapa en positiv, stark och engagerande berättelse om ditt liv behöver du bli medveten om vilka tankar som finns där inuti i huvudet. Stanna upp, andas, checka in med dina tankar varje dag. Lägg märke till dem, sortera och styr in dem så att de passar med dina mål och värden livet. 

I yinyogan har vi verkligen möjlighet att träna på att bli mer medveten om vilka tankar som dyker upp i varje position, när det blir jobbigt fysiskt, mentalt eller känslomässigt. Ofta är det samma tankar som dyker upp i livet när du möter på jobbiga situationer. Yinyoga är således ypperligt tillfälle att bli medveten om dina tankemönster och om du vill ändra dem. 

Ett annat sätt att träna tankens kraft är att i olika situationer och i stunden fundera på – Vad har du för tankar just nu? Är dessa tankar är sanna? Stämmer de med verkligheten? Är de till hjälp? Vad behöver åtgärdas? Är tankarna viktiga? Eller oviktiga?  Om de inte är sanna eller viktiga så får du en chans att säga jag hör dig men nej tack. Och istället välja en tanke som är sann och mer hjälpsam. Och som mer stämmer överens med de värden du har. Om jag låter tanken styra mig vad hamnar jag då? Är det här en tanke som hjälper mig att vara den jag är och framför allt hjälper tanken mig att vara den jag vill vara?

Pröva idag att inte tänka så mycket på vem du är. Pröva istället att tänka på vem du vill vara//Kay Pollak

Att skapa mellanrum 

Yinyogan och mindfullness är som jag pratat om tidigare ett sätt att ge dig själv mental återhämtning och att stilla tankarna. Och istället för att tänka och analysera förnimma saker med sina fem sinnen. Men mindfullnes ger också en möjlighet att skapa mellanrum mellan tankar och agerande. Att inte impulsivt agera på dina tankar. För i utrymmet får du möjlighet att just välja – tanke, riktning och tempo.

Inom yinyoga tränar vi väldigt mycket på just detta, tex att vara så stilla som möjligt. Att vara stilla och motstå varje tanke om att röra sig – allt från att klia sig eller att rätta till en hand. Att inte impulsivt agera på tanken – jag måste klia mig. Utan istället skapa ett mellanrum – måste jag klia mig eller kan jag vänta två minuter? Oavsett svaret så får du en chans att medvetet agera på tanken istället för att impulsivt agera. Att träna på att få mellanrummet mellan tanken och agerandet. Det är mental träning som du har nytta av långt utanför yogamattan. 

Skapa målbilder och visualisera 

Hjärnan har en fanatisk förmåga att kunna resa framåt och bakåt i tiden och den kan föreställa sig saker och måla upp scenarion som vi aldrig tidigare varit med om. Hjärnan har dock inte alltid förmåga att skilja på vad du verkligen upplevt och vad du endast fantiserat om.  Hjärnan kan således inte skilja på verklighet och det som är påhittat. Det är därför det fungerar med att visualisera och skapa målbilder och ju klarare bild av din målbild du har desto troligare är att det därför kommer att ske. Varför är det så? Jo hjärnan kommer, även när du inte tänker på bilden, känna igen allt som har med målet att göra så fort den stöter på det i verkligheten.  Du har skapat tydliga spår i hjärnan.Tyvärr blir det samma med gamla mönster- som du inte vill ha. Då gäller det att i hjärnan försöka gräva en ny väg. Kommer ur det gamla spåret och in på nya vägen.

Så ju tydligare du kan se ett scenario framför dig desto troligare kommer du att agera på det. Det är därför det hjälper att fantisera fram nya positiva visioner av framtiden. Visualisera det du vill uppnå. Se dig själv göra det. Gör bilden så tydlig som möjligt. Lek med den. Vilka är där? Hur känner du? Hur låter du? Kom ihåg att hjärnan har begränsat med utrymme med medveten trafik så ju mer positiva tankar du tänker desto mindre plats finns det för negativa tankar och vice versa.

Så glöm inte att våga drömma och framför allt att visualisera dina drömmar. 

Gå tillbaka till din visualisering varje dag och kom ihåg – Du formar din dag och du skapar ditt liv!

Tack för denna termin och jag hoppas ni alla får en riktigt glad och härlig sommar! 

Kramar Hanna

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s